Kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence of kortweg AI) verovert de wereld in hoog tempo. In ons dagelijks leven weten we soms niet meer of we bij een helpdesk een mens van vlees en bloed aan de telefoon hebben of een AI-gestuurde voice- of chat-bot. Die veranderingen hebben zeker gevolgen voor de business - of informatieanalist. Maar welke? Moeten we andere vaardigheden aanleren? Om ons hier een beeld van te vormen gaan we te rade bij Arjan van Hessen, onderzoeker taal- en spraaktechnologie.
Bij het afnemen van dit interview hebben we gebruik gemaakt van AI. De dag na het interview kregen we van Arjan de vertaling door AI van onze opname van het gesprek naar geschreven tekst. Die bestond uit 20.000 woorden. Bijna tien keer zoveel als de uitwerking van het interview hieronder. De machine pikt opmerkelijk veel, soms gemompelde details correct op van wat er gezegd wordt. Ook het scheiden van de verschillende sprekers gaat meestal goed. Het valt op dat mensen een gesprek niet in zinnen voeren, maar in stukjes van zinnen. Dat leest niet fijn. Daarom is het vervolg van dit artikel het door ons geredigeerde interview.
Begin december 2018 werd ik door Hans Siebering voor DREAMagazine geïnterviewd naar aanleiding van een lezing op het DREAM-Event in Vianen in oktober van dat jaar. Het volledige artikel is (straks) hier te downloaden.
Interview in DREAMagazine