Op dinsdagavond 12 april 2016 was ik te gast bij Fast Moving Targets: een "jongensclub" van grijzende heren die mensen uitnodigt om over een interessante (sic) onderwerp te komen vertellen. Bij mij zou het over de zegeningen en mogelijkheden van Taal- en Spraaktechnologie gaan. Voor het verslag zie hier.
Er heen
Omdat ik niet precies wist waar het was en beslist niet bezweet de studio in wilde komen, was ik (geheel tegen mijn normale gedrag in) ruim op tijd. Binnen zaten een aantal "oudere" heren (mijn leeftijd denk ik) gezellig aan de koffie terwijl ze bezig waren de studio op te starten. Op mijn "sorry, ben drie kwartier te vroeg" werd schouderophalend gereageerd: "geen punt, pak koffie, dit is de code van WiFi, en ga lekker op de bank zitten computeren".
Mooie gelegenheid om mijzelf nog eens te prepareren op het komende gesprek en eens rustig de boel te bekijken. Gastheren waren Erwin Blom (die ik nog vaag kende uit de tijd dat hij vooruitstrevend bezig was bij de VPRO) en Roeland Stekelenburg (voormalig hoofd NOS-nieuwe media). Opdracht aan mijzelf: niet te veel de betweter uithangen en rustig praten! Enthousiasme is mooi maar kent ook zijn grenzen.
Halverwege bleek dat kijkers ook vragen konden stellen en ik kreeg er een waar ik even niets van af wist: de aankondiging van FaceBook over hun Messegner Platform waar ze massaal AI in gaan gebruiken. Niet vreemd, maar ik wist zo snel daar niets zinnigs over te melden :-)
Het gesprek liep vlotjes en voor ik het wist werd ik toch weer te enthousiast, liet de presentatoren niet uitspreken en riep ik veel te vaak etcetera etcetera (B.E.M. Burger).
Na een half uur zat het er weer op en kon ik met een biertje genieten van de volgende twee sprekers die het hadden over de "Sharing Economy": je koopt niet meer iets voor je zelf, maar leent en deelt vooral. Al weer een oud verhaal maar de twee hadden er net een boekje over geschreven en het was leuk ernaar te luisteren.
Om elf uur laptop dicht en ontspannen op weg naar het Amstelstation en lekker naar huis. De video stond al op YouTube en kreeg zowaar de goedkeuring van de marketing-baas Sander van Telecats zodat behalve CLARIAH ook Telecats tevreden was. Het duurde wat langer voor het verslag er was maar sinds begin mei staat ook dat op de site van Fast Moving Targets.
Al met al was het een erg leuke ervaring en vooral de super relaxte sfeer van deze "jongenskamer", het leuke gesprek en de daadwerkelijk interesse van de interviewers maakte het geheel zeer de moeite waard!