►  Mercedes Van Volcem:
►  Ja ik ben kwaad.
►  Ik zou eigenlijk nog een aantal jeneveravond niet overroepen want het is wel een reden om plots te komen maar ik ga
►  nog een ja een aantal bedenkingen maar ik had niet iedereen zo hebben over het van de betrokken spelers.
►  Ten eerste. Vroeger was het altijd zo dat de VN-missie Viette instond voor de kwaliteitscontrole Thewis over geven.
►  Na het A-staal is die dat niet is of vind je zou ik daar liever opnieuw over heeft het zin aan de VN is dat één en twee
►  en een algemene bedanken.
►  Ja ik dank faillissement is overmacht daar kan niemand aan doen de FAM niet aan ook privaat behoort kunnen naar
►  een particulier of een jongen of een haven aan projectontwikkelaar kan daar ook mee geconfronteerd worden.
►  Maar de vraag is eigenlijk.
►  Als je ziet dat er signalen zijn inzake faillissement welke bewarende maatregel is ook niet mijn
►  eerste dat er een soort signaal
►  zich aan haar had maar doordat die initieel niet ja toch iets voorzichtiger kans
►  op het faalt en meer controle op het veld moet doen.
►  Praktisch denk ik ook en die controle op de kwaliteit het ja en het beste bij denk ik dat het de taak van de architect.
►  Het is in elk bouwproject heb je een architect
►  die architect denk ik heeft de plicht om die kwaliteitseisen op te volgen.
►  Ja dat men vragen staan maar eigenlijk ook over hout stijgen. De relatie tussen de architect.
►  En de aannemer aan de SHM. Ik denk eerlijk gezegd dat als ik die krantenberichten die is het
►  inderdaad aan een faillissement kan niet mocht worden en
►  het maar moet een groot onderscheid worden gemaakt tussen enerzijds het faillissement niet over een nacht ijs.
►  Punt twee.
►  Is het zo dat aannemers zoals dat vroeger aangezien de wegenbouw
►  bij overheidsopdrachten de kwaliteitseisen niet respecteren of eigenlijk een die het zeer goed samen.
►  Malafide zijn en het gebruik van materialen Qualité aids zodanig dat deden ook reeds de opdracht een bede is dat
►  eigenlijk de Qualité is gisteren worden.
►  Ja niet worden gerespecteerd en daar dank testen af aan zeer grote controle doorgedreven controle nodig van architect
►  nu 99 of mail bedankingen. Dat zijn vragen die
►  als natuurlijk en design en beeld zet dan is het meestal denk ik ook de architect en de aannemer die samen een concert
►  en diner dus meestal
►  ja en dat zal het daar goed aan zo is van hun werk en dat is ook de reden waarom dat ze samen dat project en dit
►  zal het kan dus dat daar soms de het controleren iedere
►  van de Design op de wereld zal het een beetje en heb recupereert ja omdat men toch ja eigenlijk ook een goeie relatie.
►  Hoe gaat de architect is bleek dat werk heeft en de aandelenprijzen bleek
►  dat werkt intens en ik delen samen het project. In die tijd.
►  Mijn vraag is ook als ze zeggen dat er vandaag of omdat de sociale huisvestingsmaatschappij.
►  Dat leek het einde wilde paarden en Vlaanderen eigen aan er worden ongeveer mevrouw de minister 3500
►  woningen gaat bouwen. Het heeft dan reken ik er uw vraag wat ongeveer per jaar te zijn sinds zijn is het is
►  voor elke bouwmaatschappij nv even dertig woningen worden gebouwd en dat eens niet stoorde niet investeert zo
►  ja oke.
►  Wat ik eigenlijk wou zeggen is en als er dan gewoon voor rudimentair
►  berekend dat dat toch moet doen baart voeren is dat van Daniel 35 woningen per jaar
►  met een strenge bril op het thema misschien drie jaar die behoren en dan één jaar handbal maar de vraag is ook.
►  Hij zit als het er inzit woningen na aan het hart een organigram als SHM.
►  Hoe zit dat aan hebt gedaan dan ook mensen die de vijf Ham bekeken. Als ik zie bijvoorbeeld dat hij zijn Hakan waard zal
►  het private blogger jammer zijn.
►  H of mensen die aan het verbouwen zijn is het belangrijk dat aangedaan talrijk langs het verraad
►  aldus Boeye jullie af dat ze toch ook niet gerend met het gezond verstand de zaken bekijkt.
►  Want natuurlijk als je weet niet kwam Tania als default dader dan sta ik daar dat ik denk dat iedereen die dat op een
►  verstandige manier
►  en aannemer laat verbouwen ook terecht op de aannemer staat dat elke dag de kist Morris dat staafde keer langs
►  draait gebeurt dat ook in de eerste en door iemand van het personeel twee staat Andy man van.
►  Is dat dan een architect of A-diploma hebben die mensen aan en is dat dan ook niet
►  te voorzien als er zoveel Nieuwpoort dat
►  er innovatie is dat de dag bijvoorbeeld en een SHM en een stoort is de architect heeft zoals die de Bock en de
►  ook architecten aan en dan vier dieren naast iemand die architect denk ik die ook moet worden vervolgd waarden
►  worden met de architect om bijvoorbeeld te zeggen wie ik geleid maar ik te plaatsen.
►  We kunnen natuurlijk niet de architect aterdag ter plaatste een man dat zelf hield Agfa niet
►  maar toch wil ik er is deze omloop termijn moeten toch die rien pas tegen half niemand van het kantoor van de architect
►  en de samenwerking is in het inzaaien maar nee dat denk ik niet zeg maar die fase op een hectare.
►  Ik had niet begrepen dat het zoals ik in de krant leest ziet
►  dat men aan het gisten mazout vast dat er een verdient de hoogste Beau-Site.
►  Dat is iets. Allez.
►  Dat klopt er iets niet dan is dat toch een teken dat de architect Astrid zijn werk niet goed heeft gedaan en
►  of dat er een goede opvolging is van eten is dat.
►  Dat Daan. Als ik dan vraag.
►  Die dienst liet het niet zo'n verband wordt dan vaak veel instrumenten Qualité is die iets anders.
►  Ook bij een faillissement zindert afdanken wettelijke waarborgen.
►  De aannemer moet dan een waarborg staan dan kan best een speciaal soort fonds Zaidi maakt morgen al onvoldoende.
►  Een tweede na een faillissement zal nog raar weten inderdaad de contracten worden besproken met de
►  raad er maandag aan na veertien dagen is het ja moet ge beslisten verbreekt het contract of niet.
►  Maar dan moet je dus dat die een nieuwe aan een besteding doen
►  ja lijkt me logisch maar dat dat denken zijn uitgewerkt zoals dat private uitval moet men nieuwe aannemers
►  en die vertraging. Ik denk dat niemand die vertraging verweet dat is overmacht. Het
►  gaat wel over die kwaliteit is want ik denk dat als de SHM's er allebei belang bij hadden
►  als financieel gezond willen blijven dat die kwaliteit en harde beleefd waar want we gaan dat na een bepaalde periode de
►  indruk de veertig dagen voor de dag. Ten voordele is van deze assen natuurlijk maar de verlader kwaliteitstijd
►  ja aangemoedigd huur spenderen aanhalen maal ja
►  andere zaken of renovatie is dat oplapwerk en dan komt dat degelijk ook deuren
►  de ja de fee de financiële gezondheid van een design niet ten goede.
►  Dat zijn eigenlijk nog een nog een bijkomende vraag die ik vaak de hoogte is misschien niet en er ook rekening mee
►  dat er vandaag een rente eist van ja helaas
► 
►  dat aannemers het ook gemakkelijk kredieten kunnen aanhalen als hun had het niet alleen de SHM die misschien een krediet
►  moeten aangaan om de boot te zetten maar ook de aannemers af.
►  Ja daar is het ook zo als er grote werven RTL kan creëren groeten aan nieuws nog heel veel cases.
►  Wat de andere met kredieten
►  was de plannen van Wegen en voor de lopende opdracht en dat is nu zeer goedkoop dus in principe ook op
►  vandaag zo het eigenlijk goedkoper moeten plannen maakten aangewend
►  en de overbruggingskredieten die werken vandaag kan als het er zelfs voor 0,5%.
►  Zo het eigenlijk moeten zeer veel hoop op een zege kan vandaag sociale woningen te bouwen dan bijvoorbeeld tien jaar.
►  De vraag ernaar en zal er ook rekening mee houden bijvoorbeeld de sidekick en dalperiodes gelegen aan de gelegenheid
►  of niet want voor mij als vertegenwoordiger van de van de bevolking vind ik het heel belangrijk met overheidsmiddelen
►  daad zeker als een van de twee te deze mensen op de wachtlijst staan dat de timing om een aanbesteding
►  en dat maakte zaten heel belangrijk want hoe goedkoper dat kan delen en meer budget er is voor meer sociale woningen
►  dus de vragenlijst is dat een politiek beest is.
►  Het afzagen van Galleon dijken rekening weten hollende praktisch te gaan als H en W steken en in die zin.
►  We staan eigenlijk ook een. En ja nog een bijkomende vraag.

►  Lorin Parys:
►  Wit denken wel collega van Volcem collega Anseeuw.

►  Björn Anseeuw:
►  Ik dank de voorzitter dank ook aan de drie sprekers voor een heldere toelichting.
►  Ik heb inderdaad ook een vraag om uitleg ingediend eigenlijk wat mij betreft zijn mijn vragen
►  wel beantwoord en ik vind het ook goed dat in een ander hierdoor de sprekers is rechtgezet.
►  De rest wat stemmingmakerij geweest maar gelukkig kunnen we allemaal samen vaststellen
►  dat deze zeer vervelende dossiers toch wel de grote uitzondering zijn
►  die eigenlijk de regel bevestigen dat de kwaliteit van onze sociale woningbouw
►  eigenlijk wel goed is maar dat zijn natuurlijk altijd altijd lessen te trekken en ik denk dat het belangrijk is
►  dat iedereen vandaag zijn verantwoordelijkheid zo goed en zo ruim mogelijk opneemt. Ik bedoel maar.
►  Iedereen heeft een bepaalde autonomie in dit verhaal.
►  Je moet je autonomie dan ook wel gebruiken om de verantwoordelijkheid op te nemen
►  en dan denk ik bijvoorbeeld aan wat hier ook is gesuggereerd want ik leer vooral dat het belangrijk is
►  om de huidige wetgeving bijvoorbeeld de genen van de overheidsopdrachten
►  dat verschillende actoren die zo goed mogelijk kennen dat die informatie daarover zo goed mogelijk wordt verspreid
►  maar vooral ook volstaat niet alleen om de wet goed te kennen met First.
►  Het is nog veel belangrijker om die wet zo goed als mogelijk
►  te gebruiken om dit soort problemen te vermijden en de zijnen suggesties geweest onder andere rond de rechtspraak
►  van ernstige beroepsfouten en dan denk ik
►  dat de belangrijkste conclusie die ik hier vanmorgen maken dat het belangrijk is
►  van ons uit het beleid om toch eens na te gaan hoe we dat soort dingen nog meer kunnen faciliteren dan vandaag al het
►  geval is maar ik vind het toch minstens even belangrijk om iedereen te wijzen op zijn eigen verantwoordelijkheid
►  maar het is belangrijk om daarrond samen te werken en om elkaars werk makkelijk te maken.

►  Lorin Parys:
►  Denk je wel. Mijnheer Anseeuw mijnheer de kort

►  Dirk de Kort:
►  dankjewel. Voorzitter.
►  Voorzitter ik zou ze wel willen bedanken alsook de leden van de commissie om op deze wijze het gaat.
►  In de gedachtewisseling omtrent de kwaliteit van sociale huisvesting te organiseren.
►  Ik denk dat deze gedachtewisseling. Op deze manier eigenlijk ook mee aangeeft met de toelichting die dat
►  de sprekers eigenlijk hebben gegeven dat ten opzichte van de berichtgeving.
►  Ja oorspronkelijk hieromtrent eigenlijk werd gegeven dat er toch wel een hele bijsturing op dat vlak
►  kan worden gegeven. En wat als we de berichtgeving eraan toe mochten geloven
►  dan was er een ontzettende slechte kwaliteit van woningen ten gevolge van het ook niet goed functioneren
►  van sociale huisvestings- maatschappij en ik denk dat we
►  het de mensen die dat zelf eigenlijk nauw betrokken zijn bij de sector
►  eerder eigenlijk kunnen zeggen dat het eerder met te maken eigenlijk heeft met toen in die jaren
►  economische crisis waardoor dat een aantal aannemers die dat te weinig ervaring hebben
►  met bouwen voor sociale huisvestingsmaatschappijen voor het vullen van hun orders netwerk orders
►  zich ook begaven eigenlijk ten aanzien gaan die markt eigenlijk van sociale huisvestingsmaatschappijen
►  en daardoor eigenlijk waren dat bedrijven die dat moeilijkheden had nog verder eigenlijk in moeilijkheden
►  zijn gekomen.
►  Het is goed dat we daaromtrent eigenlijk hiermee van gedachten kunnen wisselen en dat we mee kunnen aangeven
►  dat sociale huisvesting soms te maken hebben met aannemers die woningen van slechte kwaliteit afleveren.
►  Op dat vlak het beeld ook sterk mee kunnen kunnen bijsturen.
►  En ik heb ook lang met veel interesse en eigenlijk ook geluisterd naar de mogelijkheden hier.
►  Waar onder de acht reeds ingebracht in een kader eigenlijk van wetgeving overheidsopdrachten
►  de wetgeving overheidsopdrachten biedt inderdaad de mogelijkheid om ernstige beroepsfouten
►  of aanzienlijke of voortduren tekortkomingen bij eerdere overheidsopdrachten.
►  Als een arts statisch grond huren.
►  En ik had het zelf eigenlijk wel het uit het aanvoelen en het is hier ook nog eens een keer verduidelijkt
►  dat het voor sociale huisvestingsmaatschappijen toch wel soms wat moeilijkheden ondervinden
►  of een deze uitspuiten is grond gebruik te maken zich van de suggesties
►  die hier meer zijn naar voor gebracht door het VVA toch wel goeie suggesties.
►  Ik denk mevrouw de minister en eigenlijk interesseert
►  of dat uzelf de rond omtrent de voorstellen die hier naar voren zijn gebracht
►  zoals de mogelijkheid van een Vlaams priesters voor aannemers van sociale projecten
►  of het uit wie dat ook verder mee mogelijk of wenselijk acht.
►  Ik denk dat dat misschien toch wel een positief voorstel kan zijn een positieve avonden en deze gedachtewisseling
►  deze discussies waardoor het er een goed werkinstrument eigenlijk had zou zijn voor sociale huisvestingsmaatschappijen
►  maar eens in de toekomst verder een beroep op kunnen doen.
►  Ik heb zelf ook gemerkt. Vroeger was ik actief was bij de Antwerpse haven.
►  Toen hebben we ook op bepaalde momenten problemen eigenlijk gaat met het werk van een van de aannemers.
►  Toen hebben wij gewerkt met kwalificaties terrassen wat mogelijk eigenlijk was dit sectoren waardoor we de minder goeie
►  aannemers kon uitsluiten en waardoor het er gemakkelijker voor bepaalde opdrachten voor herstellingen mij aanwrijft
►  dat we rechtstreeks prijs komen vragen bij de goeie aannemers maar doordat we het kaf van het koren konden scheiden
►  dus de mee dat ik die suggestie van een Vlaams minister een goeie aannemers van sociale plichten
►  het mij dat wel wenselijk.

►  Lorin Parys:
►  We denken wel collega de kort. Ik stel voor dat we eerst
►  Jens hebben voerden we is te mevrouw de minister beluisteren en dan doemen
►  Orange tussenkomsten van eventuele andere collega's die willen aansluiten.

►  Liesbeth Homans:
►  Ik denk wel dat het mijnheer de voorzitter nu.
►  De vragen om uitleg waar inderdaad al beantwoord denk je door de drie sprekers.
►  Ik ben net zoals collega de kort collega Anseeuw en eigenlijk ook collega van Volcem heeft gezegd ook wel heel blij
►  dat de drie sprekers hier vandaag ook de framing die toch wel gebeurd is in de media toch hebben rechtgezet.
►  Dat er een fiasco is van de sector dat de kwaliteit van sociale woningbouw dat die goed is en dat er inderdaad een
►  paar problemen waar men dat dan niet een reden is om heel de sector door het slijk te halen wat toch wel jammer genoeg
►  en jullie weten ook al omdat de media werken omdat dat in zijn werk gaat
►  toch wel een beetje de perceptie is geweest maar ik moet ook wel zeggen aan de dag was dat ook weg.
►  Ik dank ook zowel de VMSW als de VVH
►  voorin is communicatie naar aanleiding van een artikel VI zeer positief waren want ik denk dat
►  wij investeren vanuit de Vlaamse overheid massaal veel middelen weten dat ik bijkomende middelen heb gekregen en ook
►  heb gegeven in deze legislatuur en de legislatuur is nog niet om dus 2019 zal niet anders zijn dan de vorige jaren dus
►  al bij toen onze inspanningen ik vind dat een heel jammer dat er zo een framing ontstaat in de media dus dank
►  dat wij alledrie die frame ook tegengesproken. Nu wat dat aanbevelingen die hier zijn geformuleerd zijn betreft
►  gamma onderzoeken of een bepaalde uitsluiting van aannemers
►  mogelijk is binnen de klassieke aanbesteding er is heel veel gezegd
►  over ja wie is een bevoegdheid die ze nu is federaal maar propaganda wel onderzoeken wijzen er nogal vindingrijk in.
►  Ook het gebruik van onze impliciete bevoegdheden vind ik altijd wel een leuke.
►  Dus als we federale bevoegdheid door deels Vlaams kunnen krijgen ben ik altijd zeer blij en we gaan ook.
►  Ik heb dat al besproken met meneer voor Ieren de Venezuela te bekijken
►  met samen met de sector op welke manier de overheidsopdrachten doelmatiger kunnen worden ingeschakeld.
►  Ik denk dat dat ook een vraag is geweest en dan zal het agentschap wonen en dat is
►  de expliciete vraag van collega de kort het Agentschap wonen zal ook de opdracht krijgen om op basis van
►  weeral de impliciete bevoegdheden register voor aannemers op Vlaams niveau op te maken.
►  We vermoeden dat het kan ik kan geen 100% zekerheid geven op dit moment want ik mag wel
►  heel veel men impliciete bevoegdheden uitbuiten bij wijze van spreken maar moet wel binnen de lijntjes blijven kleuren.
►  Zo zullen Agentschap wonen die opdracht geven en ik denk dat als we zo'n
►  register kunnen aanleggen van aannemers op Vlaams niveau.
►  Dat het dan natuurlijk ook veel gemakkelijker is
►  om een aannemer met een bedenkelijke reputatie op een malafide aannemer
►  Vanden het registers schrappen zagen dat dat dan ook duidelijk is voor de SHM's met wie dat je best niet samenwerkt
►  en dat denk ik mijnheer de voorzitter dat de concrete vragen waren
►  en aanbevelingen die hier gedaan zijn dus nogmaals mijn dank aan de drie sprekers
►  om de reputatie van de sociale huisvestingssector terug in een positief daglicht.

►  Lorin Parys:
►  En kijk ik even naar de drie sprekers men informeren heeft uw vraag nog
►  een aantal aanvullingen antwoorden die wilt geven op de vragen die gesteld zijn.

►  M1:
►  Ja een beetje.
►  De vragen van mevrouw van Volcem ik dacht dat de minister iets had gezegd over de mogelijkheden die het tot het einde
►  van een van de werking zal is nog kort herhalen kunt laat de oplevering weigeren.
►  Het is ook zo dat je inderdaad een borg van 5% stelt Mario Dhelft gaan als de tevreden bent met de voorlopige oplevering
►  zelfs vrij heeft en dan de andere helft in het geval van een faillissement is de Naso di boog nog hebt
►  waarmee dan andere kosten kan betalen ik afhankelijk van
►  hoe groot de schade is dat al voor niet voldoende om daar ook enkele nieuwe aanbesteding
►  moet doen en alles wat betreft de spreiding van de investeringen is het zo dat het systeem van vroeger.
►  Het was eigenlijk wel min of meer een cumul van Namen zie ik naar het einde van het jaar toe
►  om de budgetten te kunnen gebruiken.
►  Door het systeem met een D koos de bodes commissie die op de ethiek heb Ria passeren spreid je eigenlijk
►  het de budgetten toch over over overleggen ja klinkt dat men die zo'n mix is zoals de minister zei dat
►  het een sterk verhoogd zijn en dat dat we de markt bevraagd wordt om die inzetten op te kunnen kunnen doen
►  in dat dan de andere bestedingen die die gebeuren elk jaar die zijn vrij hoog.
►  Moeten we dus zeker geen sprake van.
►  Een boot maar een hoger niveau al algemeen.
►  Ik denk aan de langste dagen van het jaar Mallants.

►  M2:
►  Ja misschien daar beter op of voortbordurend.
►  Je weet dat bij mij jaarbudgetten werken die door de Vlaamse regering gemachtigd zijn dus of het parlement.
►  Dus en
►  natuurlijk het is heel moeilijk om daarmee te schuiven we de mogelijkheid om daar twee jaar mee te schuiven maar dat
►  maximale termijn die wij kunnen gebruiken. Dus we kunnen niet gaan zeggen de. De economie trekt aan en de bouw trekt aan
►  en dan zien we inderdaad in de aanbestedingen zoals die de afgelopen maanden zijn de aanbestedingen
►  stukken hoger dan dat ze een hele lange tijd geweest zijn.
►  Omgekeerd ook als het wat moeilijk Riga in de economie en het ombouwde zien we dat ze weer wat lager zijn.
►  Het is heel moeilijk om daar op te anticiperen omdat je natuurlijk het risico loopt dat aannemers gaan inschrijven aan
►  te lage prijzen waardoor dat probleem het probleem het probleem cumuleren en na verloop van tijd failliet gaan want
►  dat zal een van de redenen
►  kunnen zijn
►  als je orderboekje gevuld moet geraken en weet dat allemaal
►  in de bouwsector gaat het over productie productie productie
►  dus als die productie begint te slabakken dan is dat heel moeilijk om dat systeem van die aannemers in stand te houden
►  en dan gaan ze vaak wat lager inschrijven om toch voldoende werk te hebben dan gaan ze misschien wat minder goede onder
►  aannemers contacteren enzovoort enzoverder beginnen te communiceren via aangetekend schrijven zoals de Bilzen sector zo
►  leuk is het natuurlijk heel veel gevolgen vandien dus het is heel moeilijk om die investeringen
►  te spreiden afhankelijk van de economie. Het is natuurlijk ook het geld is goedkoop voor voor de bouwsector.
►  Het geld is natuurlijk ook op
►  voor de Vlaamse overheid dit moment om te investeren in sociaal wonen dus dat zal altijd beetje samenhangen denk ik
►  dus dus om daar op grote schaal om mee aan de slag te gaan is dat moeilijk.
►  En natuurlijk zijn er ook nog de doelstellingen uit het grond en pandenbeleid
►  waarvan ons gevraagd wordt om toch behoorlijk wat productie bij te bouwen tegen 2025 wat we ook doen.
►  Ik denk dat we daar op schema liggen misschien zelfs wat voor op schema komen grote renovaties bij waardoor dat het echt
►  timen van sociale woonprojecten in mijn visie vrij vrij moeilijk is als het gaat over ja
►  aannemers die failliet aan het gaan zijn
►  wat al te proberen maar dat is informeel is de collega's die daar ook mee werken.
►  Als we zoiets opvangen want heel vaak weet heel de bouwsector al
►  je dat er binnen een paar maanden failliet gaat
►  om dan toch wel de contacten te leggen met de sociale huisvestingsmaatschappijen te zeggen want ik werd
►  ontvangen opdat daar mogelijkerwijs iets aan de hand zou zijn maar het is in de lopende werf heel moeilijk
►  dus de keuze is gemaakt door een aantal van onze leden in deze twee specifieke dossiers
►  om een overeenkomst met een aannemer waar het faillissement dreigde te verbreken
►  maar dat het natuurlijk zeggen dat er op de schadevergoeding moet betaald worden door de SHM aan de aannemer.
►  Ze hebben daarvoor gekozen om eigenlijk ja drie jaar vertraging en de jaren procederen.
►  Het onvolkomen dus dat kennen als natuurlijk zoals de voorbeelden die die Luc heeft laten zien dat het het
►  de werf al half klaar is. Ja dan wordt het natuurlijk heel moeilijk.
►  Als het gaat over wie gaat die dan aanpakken. Als die aannemer failliet is
►  louter wettelijk gezien moet een heraanbesteding gebeuren
►  maar deze mogelijkheid binnen de wetgeving overheidsopdrachten om omwille van hoogdringendheid toch rechtstreeks iemand
►  aan te spreken en dat is in een aantal gevallen ook gebeurd.
►  En dan kan bijvoorbeeld gekeken worden naar
►  de andere aannemers die meegedaan hebben in die gunning dus het is niet zo dat dat dan een wildvreemde zijn
►  wat ook een optie was maar de twee curatoren zijn er spijtig genoeg niet in geslaagd
►  is om een volledige portefeuille aan een andere aannemer door te verkopen
►  maar omwille van de tienjarige aansprakelijkheid
►  leek dat vrij
►  moeilijk te zijn om iemand te vinden die eigenlijk het werk van iemand anders voor tien jaar wil garanderen.
►  We hebben daar vrij direct contact gehad met de curatoren
►  en essay van dus dat zijn concrete gesprekken geweest maar uiteindelijk is dat toch niemand willen doen
►  op bijvoorbeeld de concrete aannemers die in gesprek waren
►  hebben dan wel een aantal van die werven gedaan ik kon worden het daarstraks over had was was
►  één van die van die aannemers dus dat al wordt zeker wel opgevolgd maar natuurlijk Jade de schadevergoeding die 5%.
►  Het is ook niet zo simpel om die te krijgen het is niet omdat die aannemer failliet gaat
►  dat die banken automatisch die die waarborg aan nu gaan storten moet die wel degelijk
►  een aantal juridische stappen zetten
►  die verzekeringsmaatschappij was KBC in dit geval was ook nogal nerveus want het ging over
►  enorm veel geld dat zij eigenlijk als waarborg hadden verstrekt aan die aan die aannemers
►  dus het is zeker niet zo dat er al automatismen is om dat ja delen failliet gaan wij mee een halfafgewerkte
►  werkhal wat het bod aan gebeurd en betaald is kan eigenlijk wel oke zijn.
►  Het is ook niet altijd dat er
►  dat er grote fouten gebeurd zijn sommige werven konden perfect door een andere aannemer
►  afgewerkt worden als natuurlijk al veel moeilijker om daarmee te gaan
►  wat het grootste probleem is dat natuurlijk curator en naar wie die zeer goed werkte voor de schuldeisers
►  en probeert zo snel mogelijk wat er nog als actief is te verzilveren
►  maar ook die procedure zo snel mogelijk af te ronden
►  en dat maakt het natuurlijk heel moeilijk om ook lopende procedures door de aannemer wat in principe kan hij bedoelt
►  het faillissement kan uiteindelijk de zaak verder gezet worden tot dat de lopende werven afgewerkt zijn
►  maar natuurlijk in de bouwsector en ook in combinatie met de met de tienjarige aansprakelijkheid gebeurt dat zeer zelden
►  misschien nog heel eventjes over de kwaliteitscontrole evident hebben zo goed als alle SHM's project managers en werft
►  opzichters werft toezichters.
►  Ik hou wel eerlijk zijn.
►  De stijl waarin dat je voelt is hebben ze een autonome vennootschappen zoals we zelf zo graag zeggen is heel divers
►  en er zijn een aantal maatschappijen die heel veel bouwen en die 3 4 5 burgerlijk ingenieur-architect in dienst hebben
►  die alles opvolgen en veel ervaring in
►  in de bouwsector of heel goeie werfleiders uit de bouwsector in dienst genomen hebben maar daar zijn verschillen
►  en daar proberen wij denk ik samen met de VMSW of boren opleidingen en intervisies en dergelijke een manier te zoeken
►  om daarmee aan de slag te gaan. Uit het het volume is zeer divers.
►  Uw voorbeeld van 35 woningen of was het is natuurlijk inderdaad een beetje
►  kort door de bocht gerekend in zoverre dat bijvoorbeeld Woonhaven
►  amper nieuwbouw realiseert maar enorm veel renovaties doet
►  dus die zouden er sowieso ook al moeten bijgeteld worden en renovaties vaak in werfopvolging nog complexer
►  dan misschien daar wel zijn meer mogelijkheden om varianten binnen de wetgeving overheidsopdrachten te werken.
►  Ik denk dan vooral aan een aantal kwaliteits- eisen prestatie bestekken voor aannemen dat eigenlijk de aannemers zelf
►  voorstellen aan ons zouden kunnen doen hoe dat ze een bepaalde wijk of een bepaald
►  gebouw zouden renoveren misschien het daar een aantal interessante inzichten zou kunnen geven.
►  En dan denk ik dat ik grotendeels uit in een zwak nog misschien als laatste opmerking is dan denk ik inderdaad
►  dat om de expertise die in andere domeinen aanwezig is
►  dat we niet moeten verzamelen zoals ik zeg de procedures die de afgelopen jaren gevoerd zijn bij de Raad van State
►  waren bijna allemaal van de administratie Wegen en verkeer. Dat is ook de Vlaamse administratie.
►  Ik denk dat het toch interessante zoals was Lugo gesuggereerd heeft dat al die ervaringen bundelen.
►  Wat de wetgeving overheidsopdrachten is natuurlijk niet de kernexpertise
►  van elke individuele SHM
►  en zelfs eigenlijk van een sector in zijn totaliteit daar zijn experten maar
►  eigenlijk zou die wetgeving en vooral van de rechtspraak.
►  Zowel de Europese rechtspraak als als de Belgische rechtspraak moeten opgevolgd worden en geïnventariseerd worden
►  nu elk nadeel heb zijn voordeel zoals een bepaalde voetballer ooit eens heeft gezegd en ik denk dat dit dossier
►  ons in gang heeft gezet om alleszins terug van dichtbij te bekijken en dat het paar die zeer interessante mogelijkheden
►  rond ernstige beroepsfouten uit voortgekomen zijn
►  en dat we daarmee aan de slag kunnen en ik hoop dat we daardoor de problemen de toekomst ook vermijdt
►  raakt

►  Lorin Parys:
►  dankjewel Meremans mijnheer Smets

►  Bert Maertens:
►  kent nog twee kleine aanvullingen. Om het in eerste instantie design en deelt de.
►  Combine tussen aannemer en architect dus design en wilt operaties die via het IMF gebeuren.
►  Daar is het zo dat het ontwerp wordt gemaakt door een aannemer die een architect kent dus het als een
►  gezamenlijke operatie maar de werfcontrole gebeurt door een andere architect die we zelf aanstellen.
►  Dus die is eigenlijk aan onze kant.
►  Een tweede opmerking was nog ja in verband met de dalperiodes bouwt eigenlijk vooral meemaken
►  dat
►  serieuze prijsstijgingen zijn dat is in de wegenis aanleggen en omgevingsaanleg zeker nu
►  in deze periode werden gisterenavond nog een aanbesteding moeten gunnen.
►  Ja als de woningen klaar zijn tegen niet zeggen we gaan nog een jaartje wachten totdat er een dalperiode is
►  in de wegenis dus dan heb je echt wel tegen zijn die 20-30
►  procent hoger zijn dan in andere periodes en het laatste is rond die kwaliteitscontrole
►  toe zeggen in de werf van Gaby kon bijvoorbeeld die we gehad hebben.
►  Het is eigenlijk één van de redenen dat Sir financiële het niet goed deden.
►  Juist dat de kwaliteitscontrole zo groot was. Wij hadden daar niet enkel een architect bejaarden niet enkel nog
►  studiebureaus. Er was ook nog een extern studiebureau aangesteld in het kader van het tienjarige aansprakelijkheid
►  die ook heel veel zijn stelde en die ook iedere week naar de werf kwam.
►  Ik ga hem
►  misschien ook aan de minister nog een
►  term uit ons vakjargon leren want vorige week was het geen kosten op het sterfhuis.
►  Ik had deze week wat daarmee ook dikwijls moeten doen is ons bed bij opmaken.
►  In sommige fases van een werf is het zo dat iedereen echt wel pas Tibet opmaakt zeker
►  op het moment dat er funderingen gelegd worden.
►  Er is er één onder de grond zoals dat verkeerd legt dan is dat heel belangrijk en dat zijn ook de fase waar dat we
►  veel meer aanwezig zijn op de werf en ook om het onverwachts want dat zijn ze ook van die zaken.
►  Als je altijd aangekondigd komt ja dan zorgen ze wel dat ze op dat moment niet met de moeilijke zaak is.
►  Spits. Collega's wie.
Your browser does not support the audio element.  
 - o + 0%
audio_file_2.mp4 Tijdsindex:    Betrouwbaarheid: