►
Mercedes Van Volcem:
►
Ja
ik
ben
kwaad.
►
Ik
zou
eigenlijk
nog
een
aantal
jeneveravond
niet
overroepen
want
het
is
wel
een
reden
om
plots
te
komen
maar
ik
ga
►
nog
een
ja
een
aantal
bedenkingen
maar
ik
had
niet
iedereen
zo
hebben
over
het
van
de
betrokken
spelers.
►
Ten
eerste.
Vroeger
was
het
altijd
zo
dat
de
VN-missie
Viette
instond
voor
de
kwaliteitscontrole
Thewis
over
geven.
►
Na
het
A-staal
is
die
dat
niet
is
of
vind
je
zou
ik
daar
liever
opnieuw
over
heeft
het
zin
aan
de
VN
is
dat
één
en
twee
►
en
een
algemene
bedanken.
►
Ja
ik
dank
faillissement
is
overmacht
daar
kan
niemand
aan
doen
de
FAM
niet
aan
ook
privaat
behoort
kunnen
naar
►
een
particulier
of
een
jongen
of
een
haven
aan
projectontwikkelaar
kan
daar
ook
mee
geconfronteerd
worden.
►
Maar
de
vraag
is
eigenlijk.
►
Als
je
ziet
dat
er
signalen
zijn
inzake
faillissement
welke
bewarende
maatregel
is
ook
niet
mijn
►
eerste
dat
er
een
soort
signaal
►
zich
aan
haar
had
maar
doordat
die
initieel
niet
ja
toch
iets
voorzichtiger
kans
►
op
het
faalt
en
meer
controle
op
het
veld
moet
doen.
►
Praktisch
denk
ik
ook
en
die
controle
op
de
kwaliteit
het
ja
en
het
beste
bij
denk
ik
dat
het
de
taak
van
de
architect.
►
Het
is
in
elk
bouwproject
heb
je
een
architect
►
die
architect
denk
ik
heeft
de
plicht
om
die
kwaliteitseisen
op
te
volgen.
►
Ja
dat
men
vragen
staan
maar
eigenlijk
ook
over
hout
stijgen.
De
relatie
tussen
de
architect.
►
En
de
aannemer
aan
de
SHM.
Ik
denk
eerlijk
gezegd
dat
als
ik
die
krantenberichten
die
is
het
►
inderdaad
aan
een
faillissement
kan
niet
mocht
worden
en
►
het
maar
moet
een
groot
onderscheid
worden
gemaakt
tussen
enerzijds
het
faillissement
niet
over
een
nacht
ijs.
►
Punt
twee.
►
Is
het
zo
dat
aannemers
zoals
dat
vroeger
aangezien
de
wegenbouw
►
bij
overheidsopdrachten
de
kwaliteitseisen
niet
respecteren
of
eigenlijk
een
die
het
zeer
goed
samen.
►
Malafide
zijn
en
het
gebruik
van
materialen
Qualité
aids
zodanig
dat
deden
ook
reeds
de
opdracht
een
bede
is
dat
►
eigenlijk
de
Qualité
is
gisteren
worden.
►
Ja
niet
worden
gerespecteerd
en
daar
dank
testen
af
aan
zeer
grote
controle
doorgedreven
controle
nodig
van
architect
►
nu
99
of
mail
bedankingen.
Dat
zijn
vragen
die
►
als
natuurlijk
en
design
en
beeld
zet
dan
is
het
meestal
denk
ik
ook
de
architect
en
de
aannemer
die
samen
een
concert
►
en
diner
dus
meestal
►
ja
en
dat
zal
het
daar
goed
aan
zo
is
van
hun
werk
en
dat
is
ook
de
reden
waarom
dat
ze
samen
dat
project
en
dit
►
zal
het
kan
dus
dat
daar
soms
de
het
controleren
iedere
►
van
de
Design
op
de
wereld
zal
het
een
beetje
en
heb
recupereert
ja
omdat
men
toch
ja
eigenlijk
ook
een
goeie
relatie.
►
Hoe
gaat
de
architect
is
bleek
dat
werk
heeft
en
de
aandelenprijzen
bleek
►
dat
werkt
intens
en
ik
delen
samen
het
project.
In
die
tijd.
►
Mijn
vraag
is
ook
als
ze
zeggen
dat
er
vandaag
of
omdat
de
sociale
huisvestingsmaatschappij.
►
Dat
leek
het
einde
wilde
paarden
en
Vlaanderen
eigen
aan
er
worden
ongeveer
mevrouw de minister
3500
►
woningen
gaat
bouwen.
Het
heeft
dan
reken
ik
er
uw
vraag
wat
ongeveer
per
jaar
te
zijn
sinds
zijn
is
het
is
►
voor
elke
bouwmaatschappij
nv
even
dertig
woningen
worden
gebouwd
en
dat
eens
niet
stoorde
niet
investeert
zo
►
ja
oke.
►
Wat
ik
eigenlijk
wou
zeggen
is
en
als
er
dan
gewoon
voor
rudimentair
►
berekend
dat
dat
toch
moet
doen
baart
voeren
is
dat
van
Daniel
35
woningen
per
jaar
►
met
een
strenge
bril
op
het
thema
misschien
drie
jaar
die
behoren
en
dan
één
jaar
handbal
maar
de
vraag
is
ook.
►
Hij
zit
als
het
er
inzit
woningen
na
aan
het
hart
een
organigram
als
SHM.
►
Hoe
zit
dat
aan
hebt
gedaan
dan
ook
mensen
die
de
vijf
Ham
bekeken.
Als
ik
zie
bijvoorbeeld
dat
hij
zijn
Hakan
waard
zal
►
het
private
blogger
jammer
zijn.
►
H
of
mensen
die
aan
het
verbouwen
zijn
is
het
belangrijk
dat
aangedaan
talrijk
langs
het
verraad
►
aldus
Boeye
jullie
af
dat
ze
toch
ook
niet
gerend
met
het
gezond
verstand
de
zaken
bekijkt.
►
Want
natuurlijk
als
je
weet
niet
kwam
Tania
als
default
dader
dan
sta
ik
daar
dat
ik
denk
dat
iedereen
die
dat
op
een
►
verstandige
manier
►
en
aannemer
laat
verbouwen
ook
terecht
op
de
aannemer
staat
dat
elke
dag
de
kist
Morris
dat
staafde
keer
langs
►
draait
gebeurt
dat
ook
in
de
eerste
en
door
iemand
van
het
personeel
twee
staat
Andy
man
van.
►
Is
dat
dan
een
architect
of
A-diploma
hebben
die
mensen
aan
en
is
dat
dan
ook
niet
►
te
voorzien
als
er
zoveel
Nieuwpoort
dat
►
er
innovatie
is
dat
de
dag
bijvoorbeeld
en
een
SHM
en
een
stoort
is
de
architect
heeft
zoals
die
de
Bock
en
de
►
ook
architecten
aan
en
dan
vier
dieren
naast
iemand
die
architect
denk
ik
die
ook
moet
worden
vervolgd
waarden
►
worden
met
de
architect
om
bijvoorbeeld
te
zeggen
wie
ik
geleid
maar
ik
te
plaatsen.
►
We
kunnen
natuurlijk
niet
de
architect
aterdag
ter
plaatste
een
man
dat
zelf
hield
Agfa
niet
►
maar
toch
wil
ik
er
is
deze
omloop
termijn
moeten
toch
die
rien
pas
tegen
half
niemand
van
het
kantoor
van
de
architect
►
en
de
samenwerking
is
in
het
inzaaien
maar
nee
dat
denk
ik
niet
zeg
maar
die
fase
op
een
hectare.
►
Ik
had
niet
begrepen
dat
het
zoals
ik
in
de
krant
leest
ziet
►
dat
men
aan
het
gisten
mazout
vast
dat
er
een
verdient
de
hoogste
Beau-Site.
►
Dat
is
iets.
Allez.
►
Dat
klopt
er
iets
niet
dan
is
dat
toch
een
teken
dat
de
architect
Astrid
zijn
werk
niet
goed
heeft
gedaan
en
►
of
dat
er
een
goede
opvolging
is
van
eten
is
dat.
►
Dat
Daan.
Als
ik
dan
vraag.
►
Die
dienst
liet
het
niet
zo'n
verband
wordt
dan
vaak
veel
instrumenten
Qualité
is
die
iets
anders.
►
Ook
bij
een
faillissement
zindert
afdanken
wettelijke
waarborgen.
►
De
aannemer
moet
dan
een
waarborg
staan
dan
kan
best
een
speciaal
soort
fonds
Zaidi
maakt
morgen
al
onvoldoende.
►
Een
tweede
na
een
faillissement
zal
nog
raar
weten
inderdaad
de
contracten
worden
besproken
met
de
►
raad
er
maandag
aan
na
veertien
dagen
is
het
ja
moet
ge
beslisten
verbreekt
het
contract
of
niet.
►
Maar
dan
moet
je
dus
dat
die
een
nieuwe
aan
een
besteding
doen
►
ja
lijkt
me
logisch
maar
dat
dat
denken
zijn
uitgewerkt
zoals
dat
private
uitval
moet
men
nieuwe
aannemers
►
en
die
vertraging.
Ik
denk
dat
niemand
die
vertraging
verweet
dat
is
overmacht.
Het
►
gaat
wel
over
die
kwaliteit
is
want
ik
denk
dat
als
de
SHM's
er
allebei
belang
bij
hadden
►
als
financieel
gezond
willen
blijven
dat
die
kwaliteit
en
harde
beleefd
waar
want
we
gaan
dat
na
een
bepaalde
periode
de
►
indruk
de
veertig
dagen
voor
de
dag.
Ten
voordele
is
van
deze
assen
natuurlijk
maar
de
verlader
kwaliteitstijd
►
ja
aangemoedigd
huur
spenderen
aanhalen
maal
ja
►
andere
zaken
of
renovatie
is
dat
oplapwerk
en
dan
komt
dat
degelijk
ook
deuren
►
de
ja
de
fee
de
financiële
gezondheid
van
een
design
niet
ten
goede.
►
Dat
zijn
eigenlijk
nog
een
nog
een
bijkomende
vraag
die
ik
vaak
de
hoogte
is
misschien
niet
en
er
ook
rekening
mee
►
dat
er
vandaag
een
rente
eist
van
ja
helaas
►
►
dat
aannemers
het
ook
gemakkelijk
kredieten
kunnen
aanhalen
als
hun
had
het
niet
alleen
de
SHM
die
misschien
een
krediet
►
moeten
aangaan
om
de
boot
te
zetten
maar
ook
de
aannemers
af.
►
Ja
daar
is
het
ook
zo
als
er
grote
werven
RTL
kan
creëren
groeten
aan
nieuws
nog
heel
veel
cases.
►
Wat
de
andere
met
kredieten
►
was
de
plannen
van
Wegen
en
voor
de
lopende
opdracht
en
dat
is
nu
zeer
goedkoop
dus
in
principe
ook
op
►
vandaag
zo
het
eigenlijk
goedkoper
moeten
plannen
maakten
aangewend
►
en
de
overbruggingskredieten
die
werken
vandaag
kan
als
het
er
zelfs
voor
0,5%.
►
Zo
het
eigenlijk
moeten
zeer
veel
hoop
op
een
zege
kan
vandaag
sociale
woningen
te
bouwen
dan
bijvoorbeeld
tien
jaar.
►
De
vraag
ernaar
en
zal
er
ook
rekening
mee
houden
bijvoorbeeld
de
sidekick
en
dalperiodes
gelegen
aan
de
gelegenheid
►
of
niet
want
voor
mij
als
vertegenwoordiger
van
de
van
de
bevolking
vind
ik
het
heel
belangrijk
met
overheidsmiddelen
►
daad
zeker
als
een
van
de
twee
te
deze
mensen
op
de
wachtlijst
staan
dat
de
timing
om
een
aanbesteding
►
en
dat
maakte
zaten
heel
belangrijk
want
hoe
goedkoper
dat
kan
delen
en
meer
budget
er
is
voor
meer
sociale
woningen
►
dus
de
vragenlijst
is
dat
een
politiek
beest
is.
►
Het
afzagen
van
Galleon
dijken
rekening
weten
hollende
praktisch
te
gaan
als
H
en
W
steken
en
in
die
zin.
►
We
staan
eigenlijk
ook
een.
En
ja
nog
een
bijkomende
vraag.
►
Lorin Parys:
►
Wit
denken
wel
collega
van
Volcem
collega
Anseeuw.
►
Björn Anseeuw:
►
Ik
dank
de
voorzitter
dank
ook
aan
de
drie
sprekers
voor
een
heldere
toelichting.
►
Ik
heb
inderdaad
ook
een
vraag
om
uitleg
ingediend
eigenlijk
wat
mij
betreft
zijn
mijn
vragen
►
wel
beantwoord
en
ik
vind
het
ook
goed
dat
in
een
ander
hierdoor
de
sprekers
is
rechtgezet.
►
De
rest
wat
stemmingmakerij
geweest
maar
gelukkig
kunnen
we
allemaal
samen
vaststellen
►
dat
deze
zeer
vervelende
dossiers
toch
wel
de
grote
uitzondering
zijn
►
die
eigenlijk
de
regel
bevestigen
dat
de
kwaliteit
van
onze
sociale
woningbouw
►
eigenlijk
wel
goed
is
maar
dat
zijn
natuurlijk
altijd
altijd
lessen
te
trekken
en
ik
denk
dat
het
belangrijk
is
►
dat
iedereen
vandaag
zijn
verantwoordelijkheid
zo
goed
en
zo
ruim
mogelijk
opneemt.
Ik
bedoel
maar.
►
Iedereen
heeft
een
bepaalde
autonomie
in
dit
verhaal.
►
Je
moet
je
autonomie
dan
ook
wel
gebruiken
om
de
verantwoordelijkheid
op
te
nemen
►
en
dan
denk
ik
bijvoorbeeld
aan
wat
hier
ook
is
gesuggereerd
want
ik
leer
vooral
dat
het
belangrijk
is
►
om
de
huidige
wetgeving
bijvoorbeeld
de
genen
van
de
overheidsopdrachten
►
dat
verschillende
actoren
die
zo
goed
mogelijk
kennen
dat
die
informatie
daarover
zo
goed
mogelijk
wordt
verspreid
►
maar
vooral
ook
volstaat
niet
alleen
om
de
wet
goed
te
kennen
met
First.
►
Het
is
nog
veel
belangrijker
om
die
wet
zo
goed
als
mogelijk
►
te
gebruiken
om
dit
soort
problemen
te
vermijden
en
de
zijnen
suggesties
geweest
onder
andere
rond
de
rechtspraak
►
van
ernstige
beroepsfouten
en
dan
denk
ik
►
dat
de
belangrijkste
conclusie
die
ik
hier
vanmorgen
maken
dat
het
belangrijk
is
►
van
ons
uit
het
beleid
om
toch
eens
na
te
gaan
hoe
we
dat
soort
dingen
nog
meer
kunnen
faciliteren
dan
vandaag
al
het
►
geval
is
maar
ik
vind
het
toch
minstens
even
belangrijk
om
iedereen
te
wijzen
op
zijn
eigen
verantwoordelijkheid
►
maar
het
is
belangrijk
om
daarrond
samen
te
werken
en
om
elkaars
werk
makkelijk
te
maken.
►
Lorin Parys:
►
Denk
je
wel.
Mijnheer
Anseeuw
mijnheer
de
kort
►
Dirk de Kort:
►
dankjewel.
Voorzitter.
►
Voorzitter
ik
zou
ze
wel
willen
bedanken
alsook
de
leden
van
de
commissie
om
op
deze
wijze
het
gaat.
►
In
de
gedachtewisseling
omtrent
de
kwaliteit
van
sociale
huisvesting
te
organiseren.
►
Ik
denk
dat
deze
gedachtewisseling.
Op
deze
manier
eigenlijk
ook
mee
aangeeft
met
de
toelichting
die
dat
►
de
sprekers
eigenlijk
hebben
gegeven
dat
ten
opzichte
van
de
berichtgeving.
►
Ja
oorspronkelijk
hieromtrent
eigenlijk
werd
gegeven
dat
er
toch
wel
een
hele
bijsturing
op
dat
vlak
►
kan
worden
gegeven.
En
wat
als
we
de
berichtgeving
eraan
toe
mochten
geloven
►
dan
was
er
een
ontzettende
slechte
kwaliteit
van
woningen
ten
gevolge
van
het
ook
niet
goed
functioneren
►
van
sociale
huisvestings-
maatschappij
en
ik
denk
dat
we
►
het
de
mensen
die
dat
zelf
eigenlijk
nauw
betrokken
zijn
bij
de
sector
►
eerder
eigenlijk
kunnen
zeggen
dat
het
eerder
met
te
maken
eigenlijk
heeft
met
toen
in
die
jaren
►
economische
crisis
waardoor
dat
een
aantal
aannemers
die
dat
te
weinig
ervaring
hebben
►
met
bouwen
voor
sociale
huisvestingsmaatschappijen
voor
het
vullen
van
hun
orders
netwerk
orders
►
zich
ook
begaven
eigenlijk
ten
aanzien
gaan
die
markt
eigenlijk
van
sociale
huisvestingsmaatschappijen
►
en
daardoor
eigenlijk
waren
dat
bedrijven
die
dat
moeilijkheden
had
nog
verder
eigenlijk
in
moeilijkheden
►
zijn
gekomen.
►
Het
is
goed
dat
we
daaromtrent
eigenlijk
hiermee
van
gedachten
kunnen
wisselen
en
dat
we
mee
kunnen
aangeven
►
dat
sociale
huisvesting
soms
te
maken
hebben
met
aannemers
die
woningen
van
slechte
kwaliteit
afleveren.
►
Op
dat
vlak
het
beeld
ook
sterk
mee
kunnen
kunnen
bijsturen.
►
En
ik
heb
ook
lang
met
veel
interesse
en
eigenlijk
ook
geluisterd
naar
de
mogelijkheden
hier.
►
Waar
onder
de
acht
reeds
ingebracht
in
een
kader
eigenlijk
van
wetgeving
overheidsopdrachten
►
de
wetgeving
overheidsopdrachten
biedt
inderdaad
de
mogelijkheid
om
ernstige
beroepsfouten
►
of
aanzienlijke
of
voortduren
tekortkomingen
bij
eerdere
overheidsopdrachten.
►
Als
een
arts
statisch
grond
huren.
►
En
ik
had
het
zelf
eigenlijk
wel
het
uit
het
aanvoelen
en
het
is
hier
ook
nog
eens
een
keer
verduidelijkt
►
dat
het
voor
sociale
huisvestingsmaatschappijen
toch
wel
soms
wat
moeilijkheden
ondervinden
►
of
een
deze
uitspuiten
is
grond
gebruik
te
maken
zich
van
de
suggesties
►
die
hier
meer
zijn
naar
voor
gebracht
door
het
VVA
toch
wel
goeie
suggesties.
►
Ik
denk
mevrouw de minister
en
eigenlijk
interesseert
►
of
dat
uzelf
de
rond
omtrent
de
voorstellen
die
hier
naar
voren
zijn
gebracht
►
zoals
de
mogelijkheid
van
een
Vlaams
priesters
voor
aannemers
van
sociale
projecten
►
of
het
uit
wie
dat
ook
verder
mee
mogelijk
of
wenselijk
acht.
►
Ik
denk
dat
dat
misschien
toch
wel
een
positief
voorstel
kan
zijn
een
positieve
avonden
en
deze
gedachtewisseling
►
deze
discussies
waardoor
het
er
een
goed
werkinstrument
eigenlijk
had
zou
zijn
voor
sociale
huisvestingsmaatschappijen
►
maar
eens
in
de
toekomst
verder
een
beroep
op
kunnen
doen.
►
Ik
heb
zelf
ook
gemerkt.
Vroeger
was
ik
actief
was
bij
de
Antwerpse
haven.
►
Toen
hebben
we
ook
op
bepaalde
momenten
problemen
eigenlijk
gaat
met
het
werk
van
een
van
de
aannemers.
►
Toen
hebben
wij
gewerkt
met
kwalificaties
terrassen
wat
mogelijk
eigenlijk
was
dit
sectoren
waardoor
we
de
minder
goeie
►
aannemers
kon
uitsluiten
en
waardoor
het
er
gemakkelijker
voor
bepaalde
opdrachten
voor
herstellingen
mij
aanwrijft
►
dat
we
rechtstreeks
prijs
komen
vragen
bij
de
goeie
aannemers
maar
doordat
we
het
kaf
van
het
koren
konden
scheiden
►
dus
de
mee
dat
ik
die
suggestie
van
een
Vlaams
minister
een
goeie
aannemers
van
sociale
plichten
►
het
mij
dat
wel
wenselijk.
►
Lorin Parys:
►
We
denken
wel
collega
de
kort.
Ik
stel
voor
dat
we
eerst
►
Jens
hebben
voerden
we
is
te
mevrouw de minister
beluisteren
en
dan
doemen
►
Orange
tussenkomsten
van
eventuele
andere
collega's
die
willen
aansluiten.
►
Liesbeth Homans:
►
Ik
denk
wel
dat
het
mijnheer de voorzitter
nu.
►
De
vragen
om
uitleg
waar
inderdaad
al
beantwoord
denk
je
door
de
drie
sprekers.
►
Ik
ben
net
zoals
collega
de
kort
collega
Anseeuw
en
eigenlijk
ook
collega
van
Volcem
heeft
gezegd
ook
wel
heel
blij
►
dat
de
drie
sprekers
hier
vandaag
ook
de
framing
die
toch
wel
gebeurd
is
in
de
media
toch
hebben
rechtgezet.
►
Dat
er
een
fiasco
is
van
de
sector
dat
de
kwaliteit
van
sociale
woningbouw
dat
die
goed
is
en
dat
er
inderdaad
een
►
paar
problemen
waar
men
dat
dan
niet
een
reden
is
om
heel
de
sector
door
het
slijk
te
halen
wat
toch
wel
jammer
genoeg
►
en
jullie
weten
ook
al
omdat
de
media
werken
omdat
dat
in
zijn
werk
gaat
►
toch
wel
een
beetje
de
perceptie
is
geweest
maar
ik
moet
ook
wel
zeggen
aan
de
dag
was
dat
ook
weg.
►
Ik
dank
ook
zowel
de
VMSW
als
de
VVH
►
voorin
is
communicatie
naar
aanleiding
van
een
artikel
VI
zeer
positief
waren
want
ik
denk
dat
►
wij
investeren
vanuit
de
Vlaamse
overheid
massaal
veel
middelen
weten
dat
ik
bijkomende
middelen
heb
gekregen
en
ook
►
heb
gegeven
in
deze
legislatuur
en
de
legislatuur
is
nog
niet
om
dus
2019
zal
niet
anders
zijn
dan
de
vorige
jaren
dus
►
al
bij
toen
onze
inspanningen
ik
vind
dat
een
heel
jammer
dat
er
zo
een
framing
ontstaat
in
de
media
dus
dank
►
dat
wij
alledrie
die
frame
ook
tegengesproken.
Nu
wat
dat
aanbevelingen
die
hier
zijn
geformuleerd
zijn
betreft
►
gamma
onderzoeken
of
een
bepaalde
uitsluiting
van
aannemers
►
mogelijk
is
binnen
de
klassieke
aanbesteding
er
is
heel
veel
gezegd
►
over
ja
wie
is
een
bevoegdheid
die
ze
nu
is
federaal
maar
propaganda
wel
onderzoeken
wijzen
er
nogal
vindingrijk
in.
►
Ook
het
gebruik
van
onze
impliciete
bevoegdheden
vind
ik
altijd
wel
een
leuke.
►
Dus
als
we
federale
bevoegdheid
door
deels
Vlaams
kunnen
krijgen
ben
ik
altijd
zeer
blij
en
we
gaan
ook.
►
Ik
heb
dat
al
besproken
met
meneer
voor
Ieren
de
Venezuela
te
bekijken
►
met
samen
met
de
sector
op
welke
manier
de
overheidsopdrachten
doelmatiger
kunnen
worden
ingeschakeld.
►
Ik
denk
dat
dat
ook
een
vraag
is
geweest
en
dan
zal
het
agentschap
wonen
en
dat
is
►
de
expliciete
vraag
van
collega
de
kort
het
Agentschap
wonen
zal
ook
de
opdracht
krijgen
om
op
basis
van
►
weeral
de
impliciete
bevoegdheden
register
voor
aannemers
op
Vlaams
niveau
op
te
maken.
►
We
vermoeden
dat
het
kan
ik
kan
geen
100%
zekerheid
geven
op
dit
moment
want
ik
mag
wel
►
heel
veel
men
impliciete
bevoegdheden
uitbuiten
bij
wijze
van
spreken
maar
moet
wel
binnen
de
lijntjes
blijven
kleuren.
►
Zo
zullen
Agentschap
wonen
die
opdracht
geven
en
ik
denk
dat
als
we
zo'n
►
register
kunnen
aanleggen
van
aannemers
op
Vlaams
niveau.
►
Dat
het
dan
natuurlijk
ook
veel
gemakkelijker
is
►
om
een
aannemer
met
een
bedenkelijke
reputatie
op
een
malafide
aannemer
►
Vanden
het
registers
schrappen
zagen
dat
dat
dan
ook
duidelijk
is
voor
de
SHM's
met
wie
dat
je
best
niet
samenwerkt
►
en
dat
denk
ik
mijnheer de voorzitter
dat
de
concrete
vragen
waren
►
en
aanbevelingen
die
hier
gedaan
zijn
dus
nogmaals
mijn
dank
aan
de
drie
sprekers
►
om
de
reputatie
van
de
sociale
huisvestingssector
terug
in
een
positief
daglicht.
►
Lorin Parys:
►
En
kijk
ik
even
naar
de
drie
sprekers
men
informeren
heeft
uw
vraag
nog
►
een
aantal
aanvullingen
antwoorden
die
wilt
geven
op
de
vragen
die
gesteld
zijn.
►
M1:
►
Ja
een
beetje.
►
De
vragen
van
mevrouw
van
Volcem
ik
dacht
dat
de
minister
iets
had
gezegd
over
de
mogelijkheden
die
het
tot
het
einde
►
van
een
van
de
werking
zal
is
nog
kort
herhalen
kunt
laat
de
oplevering
weigeren.
►
Het
is
ook
zo
dat
je
inderdaad
een
borg
van
5%
stelt
Mario
Dhelft
gaan
als
de
tevreden
bent
met
de
voorlopige
oplevering
►
zelfs
vrij
heeft
en
dan
de
andere
helft
in
het
geval
van
een
faillissement
is
de
Naso
di
boog
nog
hebt
►
waarmee
dan
andere
kosten
kan
betalen
ik
afhankelijk
van
►
hoe
groot
de
schade
is
dat
al
voor
niet
voldoende
om
daar
ook
enkele
nieuwe
aanbesteding
►
moet
doen
en
alles
wat
betreft
de
spreiding
van
de
investeringen
is
het
zo
dat
het
systeem
van
vroeger.
►
Het
was
eigenlijk
wel
min
of
meer
een
cumul
van
Namen
zie
ik
naar
het
einde
van
het
jaar
toe
►
om
de
budgetten
te
kunnen
gebruiken.
►
Door
het
systeem
met
een
D
koos
de
bodes
commissie
die
op
de
ethiek
heb
Ria
passeren
spreid
je
eigenlijk
►
het
de
budgetten
toch
over
over
overleggen
ja
klinkt
dat
men
die
zo'n
mix
is
zoals
de
minister
zei
dat
►
het
een
sterk
verhoogd
zijn
en
dat
dat
we
de
markt
bevraagd
wordt
om
die
inzetten
op
te
kunnen
kunnen
doen
►
in
dat
dan
de
andere
bestedingen
die
die
gebeuren
elk
jaar
die
zijn
vrij
hoog.
►
Moeten
we
dus
zeker
geen
sprake
van.
►
Een
boot
maar
een
hoger
niveau
al
algemeen.
►
Ik
denk
aan
de
langste
dagen
van
het
jaar
Mallants.
►
M2:
►
Ja
misschien
daar
beter
op
of
voortbordurend.
►
Je
weet
dat
bij
mij
jaarbudgetten
werken
die
door
de
Vlaamse
regering
gemachtigd
zijn
dus
of
het
parlement.
►
Dus
en
►
natuurlijk
het
is
heel
moeilijk
om
daarmee
te
schuiven
we
de
mogelijkheid
om
daar
twee
jaar
mee
te
schuiven
maar
dat
►
maximale
termijn
die
wij
kunnen
gebruiken.
Dus
we
kunnen
niet
gaan
zeggen
de.
De
economie
trekt
aan
en
de
bouw
trekt
aan
►
en
dan
zien
we
inderdaad
in
de
aanbestedingen
zoals
die
de
afgelopen
maanden
zijn
de
aanbestedingen
►
stukken
hoger
dan
dat
ze
een
hele
lange
tijd
geweest
zijn.
►
Omgekeerd
ook
als
het
wat
moeilijk
Riga
in
de
economie
en
het
ombouwde
zien
we
dat
ze
weer
wat
lager
zijn.
►
Het
is
heel
moeilijk
om
daar
op
te
anticiperen
omdat
je
natuurlijk
het
risico
loopt
dat
aannemers
gaan
inschrijven
aan
►
te
lage
prijzen
waardoor
dat
probleem
het
probleem
het
probleem
cumuleren
en
na
verloop
van
tijd
failliet
gaan
want
►
dat
zal
een
van
de
redenen
►
kunnen
zijn
►
als
je
orderboekje
gevuld
moet
geraken
en
weet
dat
allemaal
►
in
de
bouwsector
gaat
het
over
productie
productie
productie
►
dus
als
die
productie
begint
te
slabakken
dan
is
dat
heel
moeilijk
om
dat
systeem
van
die
aannemers
in
stand
te
houden
►
en
dan
gaan
ze
vaak
wat
lager
inschrijven
om
toch
voldoende
werk
te
hebben
dan
gaan
ze
misschien
wat
minder
goede
onder
►
aannemers
contacteren
enzovoort
enzoverder
beginnen
te
communiceren
via
aangetekend
schrijven
zoals
de
Bilzen
sector
zo
►
leuk
is
het
natuurlijk
heel
veel
gevolgen
vandien
dus
het
is
heel
moeilijk
om
die
investeringen
►
te
spreiden
afhankelijk
van
de
economie.
Het
is
natuurlijk
ook
het
geld
is
goedkoop
voor
voor
de
bouwsector.
►
Het
geld
is
natuurlijk
ook
op
►
voor
de
Vlaamse
overheid
dit
moment
om
te
investeren
in
sociaal
wonen
dus
dat
zal
altijd
beetje
samenhangen
denk
ik
►
dus
dus
om
daar
op
grote
schaal
om
mee
aan
de
slag
te
gaan
is
dat
moeilijk.
►
En
natuurlijk
zijn
er
ook
nog
de
doelstellingen
uit
het
grond
en
pandenbeleid
►
waarvan
ons
gevraagd
wordt
om
toch
behoorlijk
wat
productie
bij
te
bouwen
tegen
2025
wat
we
ook
doen.
►
Ik
denk
dat
we
daar
op
schema
liggen
misschien
zelfs
wat
voor
op
schema
komen
grote
renovaties
bij
waardoor
dat
het
echt
►
timen
van
sociale
woonprojecten
in
mijn
visie
vrij
vrij
moeilijk
is
als
het
gaat
over
ja
►
aannemers
die
failliet
aan
het
gaan
zijn
►
wat
al
te
proberen
maar
dat
is
informeel
is
de
collega's
die
daar
ook
mee
werken.
►
Als
we
zoiets
opvangen
want
heel
vaak
weet
heel
de
bouwsector
al
►
je
dat
er
binnen
een
paar
maanden
failliet
gaat
►
om
dan
toch
wel
de
contacten
te
leggen
met
de
sociale
huisvestingsmaatschappijen
te
zeggen
want
ik
werd
►
ontvangen
opdat
daar
mogelijkerwijs
iets
aan
de
hand
zou
zijn
maar
het
is
in
de
lopende
werf
heel
moeilijk
►
dus
de
keuze
is
gemaakt
door
een
aantal
van
onze
leden
in
deze
twee
specifieke
dossiers
►
om
een
overeenkomst
met
een
aannemer
waar
het
faillissement
dreigde
te
verbreken
►
maar
dat
het
natuurlijk
zeggen
dat
er
op
de
schadevergoeding
moet
betaald
worden
door
de
SHM
aan
de
aannemer.
►
Ze
hebben
daarvoor
gekozen
om
eigenlijk
ja
drie
jaar
vertraging
en
de
jaren
procederen.
►
Het
onvolkomen
dus
dat
kennen
als
natuurlijk
zoals
de
voorbeelden
die
die
Luc
heeft
laten
zien
dat
het
het
►
de
werf
al
half
klaar
is.
Ja
dan
wordt
het
natuurlijk
heel
moeilijk.
►
Als
het
gaat
over
wie
gaat
die
dan
aanpakken.
Als
die
aannemer
failliet
is
►
louter
wettelijk
gezien
moet
een
heraanbesteding
gebeuren
►
maar
deze
mogelijkheid
binnen
de
wetgeving
overheidsopdrachten
om
omwille
van
hoogdringendheid
toch
rechtstreeks
iemand
►
aan
te
spreken
en
dat
is
in
een
aantal
gevallen
ook
gebeurd.
►
En
dan
kan
bijvoorbeeld
gekeken
worden
naar
►
de
andere
aannemers
die
meegedaan
hebben
in
die
gunning
dus
het
is
niet
zo
dat
dat
dan
een
wildvreemde
zijn
►
wat
ook
een
optie
was
maar
de
twee
curatoren
zijn
er
spijtig
genoeg
niet
in
geslaagd
►
is
om
een
volledige
portefeuille
aan
een
andere
aannemer
door
te
verkopen
►
maar
omwille
van
de
tienjarige
aansprakelijkheid
►
leek
dat
vrij
►
moeilijk
te
zijn
om
iemand
te
vinden
die
eigenlijk
het
werk
van
iemand
anders
voor
tien
jaar
wil
garanderen.
►
We
hebben
daar
vrij
direct
contact
gehad
met
de
curatoren
►
en
essay
van
dus
dat
zijn
concrete
gesprekken
geweest
maar
uiteindelijk
is
dat
toch
niemand
willen
doen
►
op
bijvoorbeeld
de
concrete
aannemers
die
in
gesprek
waren
►
hebben
dan
wel
een
aantal
van
die
werven
gedaan
ik
kon
worden
het
daarstraks
over
had
was
was
►
één
van
die
van
die
aannemers
dus
dat
al
wordt
zeker
wel
opgevolgd
maar
natuurlijk
Jade
de
schadevergoeding
die
5%.
►
Het
is
ook
niet
zo
simpel
om
die
te
krijgen
het
is
niet
omdat
die
aannemer
failliet
gaat
►
dat
die
banken
automatisch
die
die
waarborg
aan
nu
gaan
storten
moet
die
wel
degelijk
►
een
aantal
juridische
stappen
zetten
►
die
verzekeringsmaatschappij
was
KBC
in
dit
geval
was
ook
nogal
nerveus
want
het
ging
over
►
enorm
veel
geld
dat
zij
eigenlijk
als
waarborg
hadden
verstrekt
aan
die
aan
die
aannemers
►
dus
het
is
zeker
niet
zo
dat
er
al
automatismen
is
om
dat
ja
delen
failliet
gaan
wij
mee
een
halfafgewerkte
►
werkhal
wat
het
bod
aan
gebeurd
en
betaald
is
kan
eigenlijk
wel
oke
zijn.
►
Het
is
ook
niet
altijd
dat
er
►
dat
er
grote
fouten
gebeurd
zijn
sommige
werven
konden
perfect
door
een
andere
aannemer
►
afgewerkt
worden
als
natuurlijk
al
veel
moeilijker
om
daarmee
te
gaan
►
wat
het
grootste
probleem
is
dat
natuurlijk
curator
en
naar
wie
die
zeer
goed
werkte
voor
de
schuldeisers
►
en
probeert
zo
snel
mogelijk
wat
er
nog
als
actief
is
te
verzilveren
►
maar
ook
die
procedure
zo
snel
mogelijk
af
te
ronden
►
en
dat
maakt
het
natuurlijk
heel
moeilijk
om
ook
lopende
procedures
door
de
aannemer
wat
in
principe
kan
hij
bedoelt
►
het
faillissement
kan
uiteindelijk
de
zaak
verder
gezet
worden
tot
dat
de
lopende
werven
afgewerkt
zijn
►
maar
natuurlijk
in
de
bouwsector
en
ook
in
combinatie
met
de
met
de
tienjarige
aansprakelijkheid
gebeurt
dat
zeer
zelden
►
misschien
nog
heel
eventjes
over
de
kwaliteitscontrole
evident
hebben
zo
goed
als
alle
SHM's
project
managers
en
werft
►
opzichters
werft
toezichters.
►
Ik
hou
wel
eerlijk
zijn.
►
De
stijl
waarin
dat
je
voelt
is
hebben
ze
een
autonome
vennootschappen
zoals
we
zelf
zo
graag
zeggen
is
heel
divers
►
en
er
zijn
een
aantal
maatschappijen
die
heel
veel
bouwen
en
die
3 4 5
burgerlijk
ingenieur-architect
in
dienst
hebben
►
die
alles
opvolgen
en
veel
ervaring
in
►
in
de
bouwsector
of
heel
goeie
werfleiders
uit
de
bouwsector
in
dienst
genomen
hebben
maar
daar
zijn
verschillen
►
en
daar
proberen
wij
denk
ik
samen
met
de
VMSW
of
boren
opleidingen
en
intervisies
en
dergelijke
een
manier
te
zoeken
►
om
daarmee
aan
de
slag
te
gaan.
Uit
het
het
volume
is
zeer
divers.
►
Uw
voorbeeld
van
35
woningen
of
was
het
is
natuurlijk
inderdaad
een
beetje
►
kort
door
de
bocht
gerekend
in
zoverre
dat
bijvoorbeeld
Woonhaven
►
amper
nieuwbouw
realiseert
maar
enorm
veel
renovaties
doet
►
dus
die
zouden
er
sowieso
ook
al
moeten
bijgeteld
worden
en
renovaties
vaak
in
werfopvolging
nog
complexer
►
dan
misschien
daar
wel
zijn
meer
mogelijkheden
om
varianten
binnen
de
wetgeving
overheidsopdrachten
te
werken.
►
Ik
denk
dan
vooral
aan
een
aantal
kwaliteits-
eisen
prestatie
bestekken
voor
aannemen
dat
eigenlijk
de
aannemers
zelf
►
voorstellen
aan
ons
zouden
kunnen
doen
hoe
dat
ze
een
bepaalde
wijk
of
een
bepaald
►
gebouw
zouden
renoveren
misschien
het
daar
een
aantal
interessante
inzichten
zou
kunnen
geven.
►
En
dan
denk
ik
dat
ik
grotendeels
uit
in
een
zwak
nog
misschien
als
laatste
opmerking
is
dan
denk
ik
inderdaad
►
dat
om
de
expertise
die
in
andere
domeinen
aanwezig
is
►
dat
we
niet
moeten
verzamelen
zoals
ik
zeg
de
procedures
die
de
afgelopen
jaren
gevoerd
zijn
bij
de
Raad
van
State
►
waren
bijna
allemaal
van
de
administratie
Wegen
en
verkeer.
Dat
is
ook
de
Vlaamse
administratie.
►
Ik
denk
dat
het
toch
interessante
zoals
was
Lugo
gesuggereerd
heeft
dat
al
die
ervaringen
bundelen.
►
Wat
de
wetgeving
overheidsopdrachten
is
natuurlijk
niet
de
kernexpertise
►
van
elke
individuele
SHM
►
en
zelfs
eigenlijk
van
een
sector
in
zijn
totaliteit
daar
zijn
experten
maar
►
eigenlijk
zou
die
wetgeving
en
vooral
van
de
rechtspraak.
►
Zowel
de
Europese
rechtspraak
als
als
de
Belgische
rechtspraak
moeten
opgevolgd
worden
en
geïnventariseerd
worden
►
nu
elk
nadeel
heb
zijn
voordeel
zoals
een
bepaalde
voetballer
ooit
eens
heeft
gezegd
en
ik
denk
dat
dit
dossier
►
ons
in
gang
heeft
gezet
om
alleszins
terug
van
dichtbij
te
bekijken
en
dat
het
paar
die
zeer
interessante
mogelijkheden
►
rond
ernstige
beroepsfouten
uit
voortgekomen
zijn
►
en
dat
we
daarmee
aan
de
slag
kunnen
en
ik
hoop
dat
we
daardoor
de
problemen
de
toekomst
ook
vermijdt
►
raakt
►
Lorin Parys:
►
dankjewel
Meremans
mijnheer
Smets
►
Bert Maertens:
►
kent
nog
twee
kleine
aanvullingen.
Om
het
in
eerste
instantie
design
en
deelt
de.
►
Combine
tussen
aannemer
en
architect
dus
design
en
wilt
operaties
die
via
het
IMF
gebeuren.
►
Daar
is
het
zo
dat
het
ontwerp
wordt
gemaakt
door
een
aannemer
die
een
architect
kent
dus
het
als
een
►
gezamenlijke
operatie
maar
de
werfcontrole
gebeurt
door
een
andere
architect
die
we
zelf
aanstellen.
►
Dus
die
is
eigenlijk
aan
onze
kant.
►
Een
tweede
opmerking
was
nog
ja
in
verband
met
de
dalperiodes
bouwt
eigenlijk
vooral
meemaken
►
dat
►
serieuze
prijsstijgingen
zijn
dat
is
in
de
wegenis
aanleggen
en
omgevingsaanleg
zeker
nu
►
in
deze
periode
werden
gisterenavond
nog
een
aanbesteding
moeten
gunnen.
►
Ja
als
de
woningen
klaar
zijn
tegen
niet
zeggen
we
gaan
nog
een
jaartje
wachten
totdat
er
een
dalperiode
is
►
in
de
wegenis
dus
dan
heb
je
echt
wel
tegen
zijn
die
20-30
►
procent
hoger
zijn
dan
in
andere
periodes
en
het
laatste
is
rond
die
kwaliteitscontrole
►
toe
zeggen
in
de
werf
van
Gaby
kon
bijvoorbeeld
die
we
gehad
hebben.
►
Het
is
eigenlijk
één
van
de
redenen
dat
Sir
financiële
het
niet
goed
deden.
►
Juist
dat
de
kwaliteitscontrole
zo
groot
was.
Wij
hadden
daar
niet
enkel
een
architect
bejaarden
niet
enkel
nog
►
studiebureaus.
Er
was
ook
nog
een
extern
studiebureau
aangesteld
in
het
kader
van
het
tienjarige
aansprakelijkheid
►
die
ook
heel
veel
zijn
stelde
en
die
ook
iedere
week
naar
de
werf
kwam.
►
Ik
ga
hem
►
misschien
ook
aan
de
minister
nog
een
►
term
uit
ons
vakjargon
leren
want
vorige
week
was
het
geen
kosten
op
het
sterfhuis.
►
Ik
had
deze
week
wat
daarmee
ook
dikwijls
moeten
doen
is
ons
bed
bij
opmaken.
►
In
sommige
fases
van
een
werf
is
het
zo
dat
iedereen
echt
wel
pas
Tibet
opmaakt
zeker
►
op
het
moment
dat
er
funderingen
gelegd
worden.
►
Er
is
er
één
onder
de
grond
zoals
dat
verkeerd
legt
dan
is
dat
heel
belangrijk
en
dat
zijn
ook
de
fase
waar
dat
we
►
veel
meer
aanwezig
zijn
op
de
werf
en
ook
om
het
onverwachts
want
dat
zijn
ze
ook
van
die
zaken.
►
Als
je
altijd
aangekondigd
komt
ja
dan
zorgen
ze
wel
dat
ze
op
dat
moment
niet
met
de
moeilijke
zaak
is.
►
Spits.
Collega's
wie.