maar eerst het de online kopen van muziek films of opslagruimte in de cloud elk europees land heeft daar nu z'n eigen regels voor het europees parlement wil die deels gelijk te trekken en stemt daar vandaag over het is een volgende stap in het openbreken van de europese mediamarkt bij mij sereen van eekhout zes hoogleraar informatierecht aan de universiteit van amsterdam mevrouw van eekhout goeiemiddag het openbreken van de europese mediamarkt voor welk probleem is dit de oplossing?
op dit moment is het zo dat we in europa op best ver gevorderd zijn als het gaat om de positie van consument als je producten koopt dus fysieke producten een dvd of een boek of schoenen of kleding maar voor het digitale equivalent heeft elk land nog beetje zo z'n eigen regels en dat leidt zowel voor aanbieders van diensten in de europese markt tot veel onzekerheid maar consumenten die weten ook niet goed waar ze aan toe zijn en voor een deel komt dat omdat wij in onze klassieke bescherming vooral kijken naar diensten die betaald worden door consumenten en in dit nieuwe voorstel wat nu voor het europees parlement ligt en waar ze vandaag overstemmen hoe ze daarmee doorgaan is onder andere opgenomen dat ook als jij een gratis diensten afneemt als consument dus bijvoorbeeld je maakt gebruik van feest book of van gratis opslag in de cloud dat je dan ook bepaalde rechten hebt
maar wat wat nog nog even nog even terug naar dat naar dat probleem van nu over als het over informatie gaat dus niet de fysieke dingen wat hebben we wat hebben wij als consumenten daarvoor last van?
me na dat is niet alleen het dossier wat er vandaag ligt maar dat is eigenlijk veel ruimer heeft dat te maken met recht op informatie auteursrechten vooral ook een een verwanten gerechten die er voor zorgen dat de europese markt heel erg in stukjes opgedeeld d'r is een spaghetti van rechten bijvoorbeeld als je denkt over een videoclip je dan zie je dat het wordt haar script voor geschreven heeft er iemand rechten op wordt het beeld in gebruikt aparte rechten openlijk filmproducenten degenen die muziek maakt heeft de rechten op als een omroep het uitzendt krijgt die daar rechten op de zinnen spaghetti van rechten op elk stukje video of of muziek of andere soort content en het wordt nog erger gemaakt door het feit dat in elk land je een eigen recht je hebt dus er is niet één europees auteursrecht hebt de nederlandse auteursrecht een duitser leg je een belgisch auteursrechten dus moet allemaal zevenentwintig doen dan word je bord spaghetti al heel groot en die rechters zijn ook nog eens allemaal verhandelbaar dus als jij bijvoorbeeld als consument iets wil online wil zetten dan weet je eigenlijk niet of als eindgebruiker waar je toestemming van wie je allemaal en waar je toestemming voor moeten hebben dat zijn dossiers die gaan een stuk langzamer op tafel liggen maar als het gaat over de consument die dingen koopt of eigenlijk met z'n aandacht betaald met zoals ze dat wel noemen zoals als je bij feest boek en count opent en het feest boek verdient reclamegeld en met de handel in persoonsgegevens ook jouw gegevens wordt geld verdiend en in ruil daarvoor hoef jij niet te betalen maar je betaalt er eigenlijk ja een beetje zelf daar is het europees parlement nu mee bezig om te kijken hoe moeten we het ook niet zo maken dat je als consument ook in die omstandigheden bepaalde rechten hebt bijvoorbeeld als er iets verandert aan de dienstverlening niet een kleine wijziging maar een grote wijziging dat je dan kan zeggen ik wil die dienst niet meer gebruiken en mag ik even m'n data terug boek bijvoorbeeld
ja ja nu is dat heel onduidelijk ja behalve dat het ja wat dat over complexer maakt is dat dat forse veld om persoonsgegevens gaat waar daar wel nieuwe regelgeving voor hebben die in het voorjaar in werking treedt dat is één van de van de problemen waar het europees parlement ook tegenaan loopt als ze aan heel veel puzzelstukjes tegelijk gaan zitten trekken zeg maar en daar die van vorm veranderen van past het plaatje dan nog in mekaar dus het heeft ook te maken met privacy regulering maar die de te koop van van digitale content muziek video kan ook gaan om i books online abonnementen op kranten en daar wordt de positie wel beter van vooral ook voor de voor de klant die die niet betaalt
oké dus ik dan zou ik mijn informatie terug kunnen krijgen van veens boek dus als ik me me me wil terugtrekken uit feest boekt dan moet facebook me alles gegeven wat ik ooit in gestopt heb is dat maar dat is het
ik moet wel zeggen dat die regel eigenlijk meer uit de nieuwe zoals die in het voorjaar in werking gaat de privacyregels regulering komt
oké nou dan even naar bijvoorbeeld muziekvideo als ik dat wil kijken of we kopen wat veranderen dan concreet door door waar het ep vandaag overstemt
wat er nu veranderd is als er bijvoorbeeld stel jij hebt muziek gedownload en onder een bepaalde abonnement dienst en je mag die gebruik op vijf apparaten als de aanbieder nu zegt van nou ik verander de voorwaarde hem meestal aan de algemene voorwaarden staat dat de apr eenzijdig dat kan veranderen die zegt ik maak er één van die mag nog maar één apparaat gebruiken dat je dan kan zeggen nou wil ik van dat contract af en dan krijg je dus een deel van je geld terug als je hebt betaald maar als je hebt betaald zeg maar met je met je eigen gegevens dan mag die aanbieders we niet verder commercieel blijven gebruiken omdat jij hij hebt gezegd ik wil die overeenkomst beëindigen want de voorwaarden staan is
het gaat om de rechten van consumenten maar ook om rechten van bedrijven of niet ja dat is natuurlijk dat zijn is of
dat dat speelt vandaag maar dat is een een een een ander deel van het europees parlement wat daar naar kijkt maar dat er gaat meer over over het pakket afgesproken ja
het is wel gek wat u hier vertelt dat het nog niet geregeld is eigenlijk het klinkt het wel vrij logisch
dat is het ook de wordt ook al heel lang naar d'r wordt al heel lang op europees niveau gewerkt aan meer algemeen van kunnen we nou niet al het contract terecht is wel een beetje beter harmoniseren zodat we niet in alle landen verschillende regels hebben maar zeg maar de grote projecten die daar voor waren die komen niet zo goed op stoom dus nu wordt er eigenlijk op kleinere onderdelen zoals dit met de koop van digitale content waar wel duidelijk was van ja consumenten die moeten toch overal in europa dingen kunnen kopen en dan ongeveer weten waar ze aan toe zijn dat daar dan wel verbetering op geboekt kan worden
en wat is dan het het grote doel van van die hele bak spaghetti om dat helemaal uit mekaar te trekken wat is dan het grote doel
uiteindelijk is dit onderdeel van wat ze noemen de digital single market dus dat er ook op het niveau van digitale diensten en één europese markt komt waarbij het zowel voor aanbieders makkelijker is om door heel europa diensten aan te bieden als ze dat willen zonder dat ze tegen allemaal verschillende regels in verschillende landen aanlopen maar dat het ook voor consumenten veiliger is om online aankopen te doen en er zijn dus in totaal wel acht of negen verschillende whats voorstellen door de europese commissie gelanceerd waarvan wat er vandaag besproken is eentje is
oké en iedereen gaat voorstemmen
het is niet zo omstreden dit vergeleken met andere is het is het is het een relatief makkelijk dossiers denk ik dus ik denk dat ze vandaag wel verder
een stukje van de spaghetti opgelost hartelijk dank voor dit gesprek van eekhout hoogleraar informatierecht aan de universiteit van amsterdam


BNR_Mireille_2017_11_21.mp4
 0.0
TijdsindexBetrouwbaarheidSpreker