Line

Heer, wij zijn hierbij een als raad van deze gemeente, ieder vanuit zijn of haar levensovertuiging. Wij zijn geroepen besluiten te nemen voor de inwoners van deze gemeente en hun omgeving. Wij vragen u om inzicht en wijsheid bij het uitoefenen van deze verantwoordelijke taak, opdat onze besluiten daadwerkelijk bijdragen tot het welzijn van onze samenleving, die Dinkeland heet. Amen. Dan open ik graag de raadsvergadering van 20 december 2016, de laatste van dit jaar. Ik wil iedereen dan ook hartelijk welkom heten. Alle raadsleden zijn ook allemaal aanwezig, mensen op de tribune en natuurlijk ook de pers, maar ook de mensen thuis die via het internet meekijken. De raad is voltallig, dat heb ik al gezegd, en mocht het tot een hoofdelijke stemming komen, dan beginnen wij bij nummer 4. Dan hebben we dat genoteerd. Dan wil ik overgaan tot agenda 2, en dat is de vaststelling van de agenda. Graag wil ik zelf een extra agendapunt toevoegen, namelijk agendapunt 19 bespreking rapport Dinkeland bestuurd van de heer G. Jansen. Kan iedereen daarmee akkoord gaan? Ja, dan voegen we die aan de agenda toe. En ik begreep meneer Maathuis, u wilde ook... Dank u wel, voorzitter. We zouden graag volgende bespreekstuk een onderwerp nummer 11 EHS, 12 Schotbroekweg en 18 Omginaal Elkaar als Hamestuk willen doorladevoeren. Ik heb er geen bezwaar tegen, ik kijk eventjes rond. Alle fracties kunnen instemmen hiermee. Goed, dan zijn er nummer 11. 12 en 18 worden toegevoegd als hamerstuk. Dank u wel. Daarmee is de agenda vastgesteld. Agenda punt 3, informatie vanuit het college. Graag wil ik zelf een kleine mededeling doen, maar dat komt eigenlijk omdat we afgelopen vorige week dinsdag het nog even hadden over de stand van zaak en taakstelling Dinkeland en toen het positieve nieuws brachten maar helaas is er één gezin wat in de Julianaschool gevestigd zou worden heeft net aangekondigd dat hij zelf onderdak heeft gevonden in Hengelo. Dus die komen niet naar de Julianenschool, maar we zijn heel hard bezig om die plekken natuurlijk weer opnieuw in te vullen. Maar zo zie je hoe weer bastig zo'n dossier kan zijn. Voor de rest zijn er geen andere informatie vanuit het college. Agenda 4. Actualiteiten in de gemeentelijke samenwerking. Daar is dan ook niets nieuws om bij dit Agenda 4 te melden. Agenda punt 5, dat is het vragen half uur. Daar zijn geen vragen voor ingediend. Dan is daarmee dat agenda punt ook besproken. Agenda punt 6, open debatronde. Daar is ook niets voor aangemeld. En dan komen we toe aan agenda punt 7. Dat is de vaststelling van de besluitenlijst van de raadsvergaderingen en daarvoor wil ik graag mevrouw Korting, de plaatsvangend voorzitter van de raadsvragen, om vanaf dit moment de agenda en het voorzitter van de vergaderingen over te nemen. Dank u wel. Agenda punt 7 zijn we dus aanbeland. Zoals gezegd, de vaststelling van de besluitenlijsten. Zijn er fracties die daarover het woord willen nemen? Niet. Dan is die bij deze vastgesteld. En komen we bij agenda punt 8, de ingekomen stukkenlijst van 6 december 2016. Het CDA heeft nummer 2, de tweede voortgangsrapportage Noorbekracht, aangetekend voor commissiebehandeling. Dat wordt meegenomen naar het presidium. Zijn er nog verder opmerkingen? Dan is ook de ingekomen stukkenlijst hierbij vastgesteld. Gaan we naar punt 9, een hamestuk. Het voorstel in zaken gewijzigd vaststellen. Bestemmingsplan Gamlker-Esweg, 6 tot 8 in Deurningen. Aangezien het een hamestuk is, mag ik aannemen dat de raad daarmee met dit voorstelakkoord gaat. Dan is het bij deze aangenomen voorstel aangenomen. Punt 10. Ook een hamestuk, de zienswijze raad op analyse en maatregelen om trenden terugdringen van het kort participatiewetbudget in het kader van de aanvraag-vangnetregeling. Zoals gezegd, een hamestuk. De raad kan met dit voorstel akkoord gaan. Vastgesteld. Punt 11. Voorstel in zaken subsidiebeschikking, druidplanuitwerking en ontwikkelopgave EIS Natura 2000. Ook een hamestuk en de raad gaat hiermee akkoord daarmee vastgesteld. Punt 12. Het voorstel in zaken vaststellen, bestemmingsplan buitengebied Schotbroekweg 2 in Denekamp. Ook dat is nu op voorstel van meneer Maartenhuis een hamestuk geworden en de raad kan met dit voorstel instemmen. Dan is het bij deze vastgesteld. Komen we bij het eerste bespreekstuk, punt 13. Het voorstel in zaken vaststellen financiële verordening in gemeente Dinkeland 2017 en intrekken financiële verordening in gemeente Dinkeland 2006. Wie van de fracties mag ik hierover het woord geven? Geen. Dan ga ik ervan uit dat de raad dus in kan stemmen met dit voorstel en dan is het bij deze Ook dit voorstel is vastgesteld. De verordening is vastgesteld. Punt 14. Het voorstel in zaken vaststellen van de verordening bis ot massum 2017-2021 en de verordening bis denekamp 2017-2021. Wie van de fracties mag ik hierover het woord geven? Meneer Maathuis. Meneer Van Bree. Tijink. Meneer Meijer. Ja, meneer Severijn. In die volgende. Meneer Maathuis. Goed, dank u wel, voorzitter. Verleden week dinsdagavond hebben we in een commissievergadering kunnen horen hoe enthousiast mevrouw Bosch en de heer Luttekuis waren en hoe tevreden het bestuur was, wel niet was, over de BIS. En dat de meerderheid van de BIS-deelnemers achter het verlengen stond van de BIS met vijf jaar. Maar raadsleden is dat wel zo. Wij als D66 Dinkeland hebben vanaf dinsdagavond veel telefonische en persoonlijke contact gehad met BIS-leden en dit waren veelal hun reacties. Overigens wie geïnteresseerd is, ik heb hier een lijst met alle namen van de bedrijven op. In verband met privacy wil ik dat niet nu noemen, maar iedereen kan zien wie gereclameerd heeft. Ik wil even opnoemen een aantal zaken waarvan, wat ze ons meer gedeeld hebben. Ik weet verder niets van de bis, alleen dat ik moet betalen. Ik heb nog nooit iemand van het bestuur gezien. Het bedrag is veel te hoog. Mijn pand is maar 75.000 euro waard en de tariefstelling begint pas bij 500.000 euro, kosten 415 jaar per jaar. Dus het verschil tussen de WOS en het betaalde bedrag is dus veel te groot. Als je dan kijkt bijvoorbeeld naar Hengelo, daar hebben ze in het centrum ook een bis, daar begint de tariefstelling bij 200.000 en dan betaal je 215 euro per maand. Ik wil dat is al een behoorlijk verschil en zeker in de kernen zoals wij ze hier in Dinkeland hebben. Een andere opmerking, ik heb er helemaal niets aan. Het is alleen maar iets voor het centrum. Als je geen lid van het MKB bent, word je niet uitgenodigd voor een vergadering. Ik heb nog nooit een uitgenodiging gehad, ondanks dat ik wel betaal. Een dergelijke opmerking kwam veelvuldig voor en ook in oortmarsen. Met andere woorden, om informatie van de best te krijgen, moet je eerst lid worden van MKB Dinkeland, waar 160 euro kost. En dan word je ook, TZT word je uitgenodigd voor een vergadering. Volgens mij, als we goed kunnen herinneren, is toch altijd gezegd dat dit niet nodig is. Maar in de praktijk leek er toch iets anders. Een ander zegt, ik heb nog nooit in bestuurslicht gesproken. Een ander die zegt, ik mag in januari toch als ondernemer gaan stemmen op een enquêteformulier, of het wel of niet doorgaat. Ik krijg daar van de alertkuis te horen. Dus mensen die worden gewoon op het verkeerde been gezet. Een ander die zegt, als wij financiële informatie opvragen, krijgen we die niet. Alleen over 2013 staan er financieel gegevens op het internet. Maar over de jaren daarna is helemaal niets te vinden. We hebben ook geen financieel inzicht. Wat krijgen we voor ons geld? Als ik iets wil organiseren, dan krijg ik te horen, het geld is op. Er is inderdaad een MKB-vergadering geweest die gelijk staat aan een BIS-vergadering. Want als je geen lid bent van de MKB, word je ook niet uitgenodigd. Daar waren zeggen en schrijven drie leraren. Met andere woorden, deze drie beslissen over wat er wel of niet doorgaat in Denkeland of in Denekamp. Dan wordt er wel door de heer Bosch en de heer Luttekuis aangegeven dat als je niet op een vergadering komt, moet je achteraf niet zeggen. Maar goed, je moet dan wel eerst uitgenodigd worden. En als je niet weet dat er een dergelijke vergadering is, dan kun je ook verder niks ondernemen. Verder hebben we diverse mails ontvangen waarin aangekondigd wordt Wat er ook gebeurt als men niet de BIS-wens te betalen. Is dit nog wel een democratisch geheel? Volgens de heer Bosch en de heer Lurkhuis wel. Het bestuur. Volgens ons niet. En de BIS-ondernemers ook niet. Tijdens de commissievergaving hebben wij als D66 onder andere de volgende vraag aan het bestuur. 95% is tevreden met de BIS. Maar over hoeveel ondernemers heb je dat? En hoe is dat opgenomen? Als er een stemming is, hoeveel procent moet akkoord gaan en over hoeveel bisleren praten we dan? Denekamp heeft bijvoorbeeld 160 leraren en er komen nog geen 15 leraren op een MKB-vergadering. Laat staan dat er ook nog over een bis besproken kan worden. Als we vragen van, ja, kunt u dan onze lijst geven van de bisondernemers? Ja, dat wordt wel moeilijk. Als we dan vragen van, is er een evaluatieformulier ingevuld? Krijgen we daar geen antwoord op. En hoeveel is er vergaderd en zijn er hier notulen van? Op al deze vragen kregen we verleden week geen antwoord. We kregen wel te horen dat men alleen een mondeling gesproken had en dat ze positief waren. En de enkeling die negatief was, dat zei de heer Luttekuis, gaan we maar geen aandacht aan besteden. Maar wie bepaalt dat nu? Het bestuur van de BIS? Wat ons verder een beetje tegen de borst stuitte, was toch het joviale gedrag van mevrouw Bosch in de commissievergadering met betrekking tot de huisartsen. En dat zij in haar ogen gewoon aan de bis moeten bijdragen. Dat is in onze ogen te gek voor worden en we zullen zeggen waarom. Ze gaf aan dat huisartsen commercieel waren en voordat men een gesprek kon aangaan moest men de eerste pinpas laten zien. Mevrouw Bosch, ik verkeerde in de gelukkige omstandigheden dat ik niet vaak bij een huisarts hoef te komen, maar een pinpas heb ik nog nooit hoeven te laten zien. Ik vind op die manier wordt zo'n doelgroep wel in bepaald hokje gezet en dat is denk ik niet terecht. Maar er vanuit gaan er dat er toch mensen naar de huisartsen moeten als ze op bezoek komen in Oortmarsum en Denenkamp. Hoeveel mensen denkt u dat er te zijn? We hebben het nagevraagd. Twee tot drie in het jaar. Dit jaar zijn twee tot drie Mensen van buitenaf bij een huis hadden post geweest in de oortmarsm en daar moeten ze bis geld voor betalen. Dan mag u mij uitleggen wat het gewin dan is voor die doctoren daar. Het gewin weegt niet op tegen datgene wat ze moeten betalen. In onze ogen wordt deze doelgroep alleen maar gebruikt als zakkenvuller voor de bis. Daaraan verdienen wij de volgende motie in en gaan er vanuit dat meerdere facties hierover hetzelfde denken. Als het goed is voorzitter dan Lees ik de eerste motie voor. Abonnement. Raadsvergadering 20 december 2016, agenda.14. Onderwerp verordening bis Oortmarsum en verordening bis Denekamp. In de Raad van Dinkeland in de vergadering bijeen op 20 december 2016 constaterende dat ter behandeling voor ligt het voorstel dat vaststelling van de ordening BIS Oodmarsum 2017-2021 en de verordening BIS Denekam 2017-2021. Overwegende dat de uitvoering van de BIS gedurende de afgelopen jaren niet zonder kritiek is geweest vanuit de kring van ondernemers. Dat deze kritiek onder meer betrekking heeft op de financiële onderbouwing van ontvangsten en uitgaven. Dat ook de motievering van ondernemers om wel of niet deel te nemen aan de BIS niet altijd helder is. Dat hierover meer duidelijkheid moet komen, alvorens de raad op verantwoorden wijze kan besluiten tot verlenging van de BIS voor 5 jaar. Dat deze duidelijkheid gebracht moet worden door de BIS besturen. Dat de BIS besturen worden opgeroepen om voor 1 december 2017 een grondige en volledige evaluatie uit te voeren over de BIS in Denekamp en Oortmarsen. die het volgende oplevert. De financiële onderbouwing van de ontvangsten en uitgaven over alle BIS-gelden, een schriftelijke verklaring van de BIS-leden met daarin vermeld of een bedrijf hieraan wel of niet meer wil doen, de reden van het wel of niet meer doen. Dat de raad op basis hiervan na een eind 2017 gefundeerd kan besluiten of de BIS vanaf 1-1 2018 voor een duur van 5 jaar kan worden verlengd. Besluit. Het ontwerpbesluit als volgt gewijzig vast te stellen in de verordening bis oortmarsum 2017-2021 komt artikel 10 als volgt te luiden. Artikel 10, looptijd belastingheffing. De bis bijdrage wordt ingesteld voor een periode van 1 jaar tot 1 januari 2018. In de verordening bis denenkamp 2017-2021 komt artikel 10 als volgt te luiden. Artikel 10, looptijd belastingheffing. De BIS-bijdrage wordt ingesteld voor een periode van 1 jaar tot 1 januari 2018. Al dus vastgesteld door de raad van Denkerland D66. Dan lees ik ook direct even de andere motie voor. Deze motie gaat... De eerste was een motie en de tweede is een... Oké. Dat lees ik nu de motie voor. Raadsvergadering 20 december 2016, agenda.14, verordening bis Oortmarsum en verordening bis Denekamp. De raad van de gemeente Dinkeland in vergadering bijeen op 20 december 2016 constaterende dat ter behandeling voorlicht het voorstel tot vaststelling van de verordening Bis-Oortmarzen 2017-2021 en de verordening Bis-Denekamp 2017-2021 overwegende, dat zich de vraag voordoet of er in hoeverre de groep huisartsen belang bij heeft bij de status bis-plichtige ondernemer. dat vastgesteld kan worden dat huisartsen weinig tot geen winst maken bij eventuele patiënten die op bezoek gaan in de gemeente Dinkeland. Spreekt uit veroordeeld te zijn dat in de betrokken bis-gevestigde huisartsen in de nieuwe verordering bis-Oortmarsum en de nieuwe verordering bis-Denekamp niet tot een groep bis-plichtige ondernemers dienen te horen. En draagt het college op de uitvoering van de nieuwe verordering bis-Oortmarsum en de nieuwe verordering bis-Denekamp zodanig vorm te geven en aan te sturen dat de in de betrokken bedrijfsinvesteringszones gevestigde huisartsen in een nieuwe verordering bis Oortmarsem en een nieuwe verordering bis Denekamp niet langer tot de groep bisplichtige ondernemers wordt gerekend en gaat over tot de orde de dag D66. Denkerland. Tot zover. Dank u wel meneer Maartenhuis. Meneer Van Breen. Voorzitter, toen ik mijn dossier verdiepte, weens de fractiegenoot mij nog maar eens op. En Erik Hemmer, je had hartstikke gelijk. Afgelopen maandag hebben we als raad de lat erg hoog gelegd voor het onderwerp participatie. De hoogste trede van de participatielater. En nu bij het eerste beste onderwerp waarbij sprake is voor initiatieven vanuit de maatschappij, gaan we ons er meteen weer mee bemoeien. Mevrouw de voorzitter, dan moeten wij niet willen als raad. De ondernemers hebben zelf richtlijnen vastgelegd. Wat is het onschrijving van het doel van de BIS-wetgeving? Een BIS is een uniek instrument voor ondernemers en vastgoedeigenaren om de kosten voor het verbeteren van de kwaliteit van winkelgebieden of bedrijventerreinen om te slaan over alle belanghebbenden en zo de basis voor de samenwerking te verbeteren. Voorwaarde is wel dat de meerderheid van degenen die meebetalen met de BIS instemmen. De gemeente faciliteert de BIS-organisatie door de bijdrage aan de BIS de innen en controleert de gang van zaken. Voorzitter, de zinsnede controleert de gang van zaken, moeten wij ons raad wel serieus nemen. Vrijheid voor deelnemers van de BIS vinden wij voor groot belang. Maar daarbij is het wel logisch dat de voorwaarde wordt gesteld dat de BIS-bestuur helder en transparant verantwoording aflegt aan eigen leden en aan het gemeentebestuur. Dank u wel. VVD, meneer Teijink. Dank u wel, mevrouw de voorzitter. Dank u wel, meneer Van Breef, voor de uitleg van de biswetgeving. We als VVD Denkland willen kort daarop nog een reactie geven. We wachten wel heel graag nog even de beantwoording van de burgemeester over de vragen die meneer Maartus heeft gesteld. We staan hier eigenlijk om te beslissen over een voorstel, tenminste als er nog vragen overblijven of meneer Maartus een discussie, misschien een debat over oproepen. Maar we staan hier wel voor het vaststellen van een verordening bij Zort-Maassum en bij Denekamp. Duidelijk neergezet in een raadsverstel wat we gekregen hebben, waarbij deze ingevoerd wordt voor een wettelijke periode volgens mij van 5 jaar. Dat is ook een van de vragen die ik nog wel heb aan de burgemeester. Die verlenging is dan ook een wettelijke periode van 5 jaar. Het amendement van D66 slaat namelijk voor om ons een verlenging te doen van 1 jaar en dan weer een evaluatie te doen. Mijn vraag is sowieso aan de burgemeester of dat kan. De werkgroepen hebben zelf uitgesproken, staat ook in ons raadsvoorstel, dat de ondernemers de centrale gebieden hebben gevraagd naar hun wens om de beest door te zetten. En wat wij dus gehoord hebben is dat er een wens is om de beest door te zetten. Er is zelfs op 19 oktober nog een informele draagvlak meting geweest waarbij wij te horen hebben gekregen dat er wel zeker meerdere ondernemers aanwezig zijn dan een genoemde drie. die bijvoorbeeld door meneer Maathuis wordt gezeld en dat daar heel duidelijk uitgekomen is dat er zeker wel draafvaardig is om door te gaan met de bis. Kom ik ook weer terug even op meneer Van der Rehe, die zegt ook heel duidelijk van het is weer een stukje participatie en die participatie die moet ook heel duidelijk uitgesproken worden en we moeten nu niet daarvoor gaan liggen en wij moeten ons duidelijk houden aan de raad van meneer Van der Rehe. Meneer Maathuis, dit is dan wel de eerste termijn dus ik wou die eigenlijk zonder onderbrekingen laten voortgaan. Dank u wel. Meneer Tijink. Dank u wel. Maar om deze nieuwe bis in te voeren, waarop wij volgens mij de ondernemers ook uitgesproken hebben dat zij graag willen doorgaan met de bis, moeten wij die verordening vaststellen. Stellen wij die verordening niet vast, is dat gewoon geen bis. Dat betekent weer dat de ondernemers die in het dorp zijn, zelf met de pet langs de deur heen moeten om hun evenementen te organiseren. Het voorstel van de VVD is om daar zeker niet voor te gaan liggen. Die 19 oktober is er een invalmiddelde draagvlak meting geweest. waarbij volgens onze informatie al duidelijk naar voren is gebracht dat er wel degelijk wens is om daarmee door te gaan. Op basis van die stemming van 19 oktober is de procedure voortgezet. De verordening die ligt tans voor, we moeten daar een besluit over nemen, anders is er dus die stop. Maar daarna is er nog een formele stemming waar de ondernemer nog steeds zijn eigen woord kan zeggen en nog steeds kan aangeven of hij er wel of niet mee eens is. Daarvan moeten twee derde er mee eens zijn. Ons verstandelde is dus ook VVD Denkland om wel zeker deze verordening aan te nemen en ook wel zeker de ondernemer de kans te geven om dan zelf te gaan stemmen over die bisverordening. Laten we dat ook alsjeblieft voortzetten en daarmee ook de ondernemer de kans te geven om zelf te beslissen over wat men wil doen met die gelden. En wij als gemeente, als gemeenteraad, alleen maar faciliterend zijn wat de wetgeving ons ook voorlegt om op die manier de bisgelden ook ten dienste te stellen van ondernemers die dan zelf dingen kunnen organiseren. Ik wacht graag op antwoord van de vraag af van de burgemeester en de tweede termijn. Dank u wel. Meneer Meijer. Dank u, voorzitter. Voorzitter, het risico van overlapping is uiteraard aanwezig, maar ik wil toch graag even onze mening geven in zaken het voorstel bis 2017-2021. In de commissie hebben we goed geluisterd naar de inbreng van de vertegenwoordigers vanuit Denekamp en Oortmarsum in zaken de bis die toegelicht zijn. Uit die inbreng blijkt dat bij een inventarisatie vergadering in Oortmarsum, waarbij zeker 60 tot 70 personen aanwezig waren, de overgrote meerderheid voor voortzetting van de bis was. Met die besluit kunnen de ondernemers weer 5 jaar vooruit en hebben zowel de ondernemers en de overige BIS-plichtigen binnen de vaststelde gebieden een prima mogelijkheid om de bijdrage voor hun ideeën aan te vragen bij de BIS-bestuur. Uit de geluiden die wij horen vanuit de ondernemers blijkt ook dat het overgrote deel kan instemmen met de nieuwe BIS. Ieder die BIS betaalt heeft eveneens de mogelijkheid om een bijdrage aan te vragen. Dus ook de musea en de huisartsen. En het ligt natuurlijk ook aan een stukje eigen creativiteit om dat in te voelen. De beoordeling van die aanvraag ligt bij het bestuur van de BIS. Dat is niet onze zaak. En zoverre wou ik het in eerste termijn even bijlaten. Dank u wel, meneer Zeeferijn. Dank u voorzitter. De PvdA heeft ervoor gepleit om het niet te hebben over controversiële onderwerpen. En dit is zo'n onderwerp. En het was mooi geweest als we bij het ontbreken van een daadwerkelijk college dit soort onderwerpen niet zouden behandelen. Dat doen we nou wel. En dus moet ik daar ook mijn mening over geven. Ik had hier ook met de armen over elkaar kunnen gaan zitten. Maar er ligt een amendement en er ligt een motie. En het amendement is een perfecte manier Om nu te zeggen, maar die ingrijpende beslissing, terwijl er geen college is, die nemen we nou niet. We verlengen hem voor een jaar en beslissen dan opnieuw. Dus wat dat betreft, de PvdA zal het amendement ondersteunen. Wat voor betreft de motie. In de motie wordt de groep huisartsen genoemd. Meneer Meijer noemde het net ook al de musea. En ik zou daar ook nog de bibliotheek aan willen toevoegen. Dat zijn, we zouden nu eigenlijk moeten kijken van en welke ondernemers moeten we nou uitsluiten van die bijdrage en op de een of andere manier landt dat hier niet en willen we dat niet. PVA gaat in ieder geval de motie van D66 steunen. En dan nog één klein kanttekeningetje, want het is zowel door de heer Van Bree als door meneer Teijing gezegd, eigenlijk, we moeten ons er niet mee bemoeien, want dit is een ultieme vorm van participatie. Ja, maar we stellen wel een verordening vast en over die verordening zijn wij de baas. En als wij daar in die verordening kunnen uitsluiten dat er onredelijke dingen gebeuren, dan moeten we dat doen. Daarvoor zijn we er. Dank u wel. Dank u wel, voorzitter. Ja, door de verschillende fracties zijn er verschillende zaken gezegd. En eigenlijk wil ik er maar... Ja, meneer Teijing vroeg of ik allemaal vragen wil beantwoorden die de heer Maathuis zou hebben gesteld. Maar ik had het gevoel dat meneer Maathuis meer iets vertelde aan u over de bis. Maar daar ga ik dan toch wel eventjes op reageren. Een aantal zaken die komen langs en dat heeft te maken met de draagvlak en de draagvlak meting. En alle volgordende dingen. Het is zo, wij stellen vandaag inderdaad ten behoefte van de bis Oudmarsum en de bis Denekamp de verordening plaats. Daarna moet er in beide plaatsen een draagvlak meting plaatsvinden. Daarbij is de voorwaarde dat er een 50%-opkomst is en daarvoor moet twee derde voor zijn. Als dat niet gehaald wordt, dan gaat de bis daar niet door en blijft die gewoon bij ons in de la liggen. Dat gebeurt en in Denekamp en in Oakmarsum onafhankelijk van elkaar. Ze doen hun eigen dingen. Dus het kan zo zijn dat in de ene wel het draagvlak wordt behaald en in de andere niet.


dinkelland-20dec2016.ogg
 0.0
Time_indexConfidentialitySpeaker